20 maart 2008

Actie tegen Fitna op youtube

Op een van ruim tweehonderd ‘sorry-voor-fitna-filmpjes’ op internet doen drie mensen, ogenschijnlijk ietwat beschonken, een grappig dansje. Ze springen – benen wijd, armen omhoog – op en neer op omfloerste beats op de achtergrond. Fitna Fitness, is het, zegt een meisje, voordat de drie giechelend uit beeld verdwijnen. Achter ze prijkt op een witte muur in enorme zwarte letters ‘SORRY!’


Wat een zielige vertoning, waarom Sorry zeggen voor iets dat je niet doet en boven alles waarom sorry zeggen voor iets dat er nog NIET is? Ik vind het gewoon echt nergens op slaan, het komt zo nederig en zielig over dat er vanuit heel Nederland straks "sorry" filmpjes op youtube verschijnen. Kom op zeg, als een plaatsgenoot van mij iets doet wat anderen tegen het hoofd zou kunnen stoten, hoef ik daar toch geen sorry voor te gaan zeggen???? Is het angst? Is het een hype? Waar komt dit toch vandaan? Zijn we dan echt zo bang voor de dreigementen van geestelijk leiders in Afghanistan, voor de loze protesten in Pakistan (waar alle mensen met spandoeken lopen beschreven met dezelfde stiften in hetzelfde handschrift) en de uitroepen van andere "leiders"? Reageren uit angst vind ik laf. Denken mensen nu echt dat ze straks op straat neergestoken worden omdat één of andere Nederlander een filmpje (al dan niet) maakt? Ik zou graag reacties zien van mensen die zich gedwongen voelen om hun excuus te maken voor Wilders.

Geen opmerkingen:

Volgers

Counter