29 maart 2008

Waarom is Fitna een belediging voor Moslims?

Ik blijf er mee in mijn hoofd zitten, kom er niet van los. Als Fitna zo'n belediging is voor alle, niet radicale, Moslims, waarom was het dan geen belediging voor ze toen de vliegtuigen, in naam van Allah, het WTC en het Pentagon in vlogen? Als zij beweren dat "andere" Moslims dat doen, waarom bieden ze dan hun excuus niet aan voor de "anderen"? Dat deed ons kabinet toch ook? Excuus aanbieden voor iets wat een ander deed of ging doen? Verder nam het Kabinet duidelijk afstand van Fitna en de standpunten van Geert Wilders. En dat is nu wat ik mis bij de Moslims. Ze claimen alleen dat zij het niet doen maar nemen geen afstand van de daden.

Ik zie het nog voor me, feestende en dansende mensen op straat vanwege al die doden bij de aanslagen in Amerika, ik heb nergens een spandoek gezien met een tegen geluid, u wel? Ik heb nergens Moslims horen schreeuwen dat de fundamentalisten hun beledigden met de aanslag in Madrid, u wel? Ik heb geen enkele Moslim in Nederland een auto in de brand zien steken omdat een Imam opriep tot haat, u ook niet!

Nu staan al deze feiten op een rij, en plots is het beledigend? Waarom nu wel? Wat is er nu anders aan de beelden? Wanneer is het standpunt van de Moslim omgeslagen? En nog hoor ik geen tegen geluid, alleen maar haat richting Geert Wilders. Niemand die een demonstratie op gang wil zetten tegen de radicalen binnen de Islam? Ik begrijp het gewoon niet.

En dan nog Kurt Westergaard, als de cartoonist Wilders aanklaagt, mag hij het halve internet gaan aanklagen en niet te vergeten de mensen die de afbeelding overal in Denemarken op iedere lantaarnpaal en vuilnisbak plakten. Het is gewoon publiekelijk bezit geworden. Het is wel zo dat Wilders toestemming had moeten vragen, daar ben ik het mee eens. Ik denk dat Wilders had verwacht dat mensen het een eer vonden om in zijn film te komen. Hij heeft zich verkeken op Denemarken, dat is duidelijk.

De foto van Salah Edin, ik denk dat die jongen geen voet aan de grond kan krijgen. Ik ben geen jurist maar denk wel nuchter, hij liet een foto maken met de intentie om als twee druppels water op Mohammed B te lijken, nou Salah, gefeliciteerd! Dat is je gelukt, doel bereikt. Je kan verwachten dat iemand die foto voor een foto van Mohammed B aanziet, want dat was precies je bedoeling.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Omdat moslims door alles beledigd worden wat niet in hun straatje past.

Het zijn net kleine kinderen die hun zin niet krijgen.

Ze willen altijd een dialoog zolang je maar hun standpunt wil aannemen.

Anoniem zei

Enorm goed stuk Cindy...
Vooral het laatste stukje wat betreft de Mohammed B, look alike..... Je bent geen jurist, maar elke jurist zal deze passage uit jouw blog kunnen pakken om Wilders hiermee te verdedigen....

Anoniem zei

Nou..., leuk stuk hoor. extreem rechtse jonge moeder zul je zijn zeg, ik ben het niet helemaal eens met jouw standpunten.
Ten eerste, er zijn "andere moslims", ik ken er genoeg die niet de straat op zijn gegaan met 9-11. Jij bied als Nederlander toch ook niet je excuses aan voor de doden in Indonesië. Dat waren ook "anderen" Nederlanders. Of kaalkopjes, ik bied ook niet mijn excuses aan aan mensen die door hen in elkaar geslagen zijn.
Ten tweede, heel veel moslims zijn ook de dupe geworden van de aanslagen, in Irak zijn er nu al bijna 90000 burgerslachtoffers, daar worden ze toch ook niet blij van. Ben jij de staat op gegaan om te protesteren tegen ons leger dat is ingezet in Afghanistan en daar burgers heeft gedood?
Ten derde, de feiten die op een rij staan in Fitna zijn dan wel feiten maar niet objectief gebracht. Je kan iemand een deel van de waarheid laten zien maar dan is het nog steeds objectief.

Het is niet zo dat ik de aanslagen goedkeur, ik keur de oorlog ook niet goed, fitna ook niet. Ik kan goed begrijpen waarom ze er door zijn beledigd. Ik zou me ook beledigd voelen als ik het stempel van "Nederlandse" junk zou krijgen alleen omdat hier een gedoogd beleid is tegen softdrugs.
http://www.iraqbodycount.org/

Anoniem zei

Ik vraag waarom Fitna wel een belediging is en de aanslagen niet. Kun je daar antwoord op geven?
En heel stoer van je om mij uit maken als zijnde een extreem rechtse moeder, vooral omdat je het anoniem doet ;)

Nederland heeft wel excuses aangeboden voor wat er in indonesie is gebeurt hoor. Wij gaan, als Nederlanders, niet boos de straat op, of verbreken banden met landen omdat er misschien ergens één iemand een film maakt over Nederlanders die ooit fout zijn geweest, wij keuren het wel af, de fouten die Nederland heeft gemaakt.

Nogmaals, waarom is Fitna wel een een belediging maar de aanslagen op zich niet?

Anoniem zei

ik vind dat er nog veel meer beledigd moet worden. de houding van de nederlandse regering in deze is kwalijk: het zwicht voor het geld uit de arabische landen. nee als je niet geknecht wilt worden door de geestelijken uit Iran dan zullen we nog veel meer moeten gaan beledigen. liefst iedere dag. opmerkelijk is dat t cabaret de laatste jaen verschrikkelijk af laat weten. ze vinden t kennelijk te gevaarlijk worden om kritisch te zijn als t om moslims gaat

Anoniem zei

Daar ben ik het niet mee eens, anoniem #3, ik vind dat het tijd is voor een oplossing.

Anoniem zei

Natuurlijk zijn er wel moslims die afstand nemen van de daden van hun extremistische geloofsgenoten maar ik vraag me ook af waar de demonstraties blijven. En vaak ook waar de loyaliteit ligt. Men is het niet eens met het gebruik van geweld, maar aan de andere kant hebben mensen als van Gogh het aan zichzelf te danken. Die dubbelzinnigheid.
Ps ik snap niet dat een 'liberaal' een stem op de PVV overweegt. Die partij is alles behalve liberaal in mijn ogen (zie bv Koranverbod en voorstellen die van moslims 2e rangsburgers pogen te maken)

Anoniem zei

Beste Inez.
Allereerst bedankt voor je reactie!

Er zijn wel Moslims die afstand nemen van de radicalen, dat is correct. Maar waarom zijn die Moslims die nu beledigd zijn door Fitna, niet beledigd de straat op gegaan om te protesteren ten tijden van de aanslagen en gebeurtenissen?
In mijn ogen is de PVV wel deglijk Liberaal maar als je de moeite neemt om mijn eerdere blogs te lezen zul je ook zien dat ik eigenlijk weinig tot niets heb met Dhr. Wilders en zijn standpunten daar ze nooit genuanceerd zijn. Mocht het echter de spuigaten uit gaan lopen met de islam in Nederland, overweeg ik wel degelijk om toch mijn stem uit te brengen op de PVV.
Een quote uit mijn blog over de anti Wilders demonstratie..
"Ik ben totaal niet anti Wilders hoor, maar ook niet Pro, ik heb eigenlijk helemaal geen mening over die man, behalve dat ik een aantal van zijn standpunten en die van de PVV wel goed vind, dat heeft meer te maken met het feit dat het rechts-liberale uitlatingen zijn! Maar dan kom ik weer op het punt dat Nederland (zoals Dijkstal ook al zei) te lang oogluikend heeft toegekeken naar hoe de radicale (of verveelde) Moslims zich uitten tegenover Homo's, Joden etc. dan ben ik weer hartstikke blij met Wilders en nog meer met Verdonk (die is iets genuanceerder) omdat zij toch Nederland wakker schudden en houden.
het is alleen zo jammer dat Wilders uitspraken doet die nergens op slaan of gewoon niet goed te praten zijn, zo zonde.... hij zou namelijk heel erg goed kunnen zijn en een ijzersterke partij kunnen hebben."


Ik ben het niet eens met je dat vermoorde mensen dit aan zichzelf hebben te danken. Niets maar dan ook niets rechtvaardigt een moord.

Voorlopig ben ik er nog lang uit naar welke partij mijn stem zal gaan.

Anoniem zei

Hoi Cindy,

Het is niet mijn eigen mening dat de vermoorde of mishandelde mensen het aan zichzelf te danken hebben hoor, ik geef aan hoe ik moslims heb horen redeneren. Verder ben ik het met je eens wat betreft de discrepantie tussen lange tenen enerzijds als hun geloof ter sprake komt, en de zwakke geluiden anderszijds als er misdaden worden gepleegd uit naam van hun geloof.
Tegenover Wilders sta ik dubbel. Aan de ene kant heeft hij een goede functie in het debat, hij verkondigt dingen die vaak politiek correct zijn weggemoffeld. Aan de andere kant blijf ik hem sterk wantrouwen, vooral door zijn voorstellen. Blijkbaar hebben we een verschillende opvatting over wat liberaal is :). Maar zaken als boeken verbieden, hele gezinnen het land uit smijten als het kroost de fout is ingegaan etc lijken mij absoluut geen oplossing. Waarom zou je fascisme met fascisme bestrijden?

Anoniem zei

Hai Inez,

als het op die uitspraken aankomt is Dhr. Wilders niet lekker bezig, nee. Toch zijn de overige standpunten, en ja die zijn er ;), van de PVV wel degelijk zeer Liberaal. Ik wacht rustig af, voorlopig zijn er nog geen verkiezingen, al hoop ik wel op zeer korte termijn. Zoals het nu gaat is het verschrikkelijk, dan mis je echt een Liberale input in het kabinet.

Anoniem zei

Op economisch vlak is hij wel liberaal ja. Wat mij betreft te ultrakapitalistisch, maar ik ben dan ook meer een zwevende linkse kiezer... ;)

Anoniem zei

Ah! Geeft niet hoor, haha. D66 doet het goed! Ik heb de afgelopen weken met een actie m.b.t de uitzetting van een homo seksuele Iranier wel een andere kijk op D66 gekregen, maar ik blijf toch behoorlijk rechts denken.

Anoniem zei

Ik zou ook niet weten wat ik nu zou stemmen, maar ik ben ook niet tevreden over het huidige kabinet. Het feit dat ze die film van Wilders zelfs wilden verbieden...
Grappig, ik heb net een petitie getekend voor die homoseksuele Iranier en me aangesloten bij de hyves ;)

Anoniem zei

hai Inez, dan heb je dus gereageerd op mijn actie, haha. De Hyves ben ik mede beheerder van. Ik ben net politici aan het emailen over wanneer het spoeddebat plaats gaat vinden over Mehdi. Ik wil daar graag bij zijn. Volgens Dhr. teeven doet Dhr. Kamp namens de VVD het debat, dus ik ga even op onderzoek uit.

Groetjes,
Cindy.

Anoniem zei

Ha, grappig, ja, ik zie je er bij staan ;). goede actie... succes ermee! Ik zal de hyves in de gaten houden.

Volgers

Counter