28 maart 2008

Fitna, je komt er niet onderuit

Sinds gisterenavond hoor ik van alle kanten dat de, gematigde, moslim het geweld, zoals vertoond in Fitna, zwaar veroordeelt. Het komt op mij dan ook zeer vreemd over als iets anders blijkt uit reacties op het internet. Moslims die zich gek lachen, Fitna een aanfluiting noemen en zich vooral laconiek opstellen. Als jullie dan echt zo tegen het radicale geluid zijn, waarom spreken jullie je dan niet uit? Ik lees en hoor dingen als "teleurstellend" Hoe extreem wil je het hebben? Niet gruwelijk genoeg? Niet barbaars genoeg? Afgerukte ledematen, vallende mensen vanaf het WTC, verkoolde lichamen, onthoofding. Wat willen jullie dan? De vredelievende kant van de Islam? Ik vraag mij nog altijd af hoe en wanneer we die daadwerkelijk te zien krijgen. Natuurlijk zijn er Moslims die dit verafschuwen, laat die dan eens opstaan en een tegengeluid geven. Laten zij vooraan gaan staan als er protesten zijn, laten zij petities tekenen tegen de uitzetting van een homo naar Iran, maar nee, vanuit de islam blijft het stil, heel stil, je hoort alleen het luidruchtige geschreeuw van de radicalen. Hun overstemmen zal wel haram zijn.

Geert Wilders heeft energie gekregen door het publiek maken van de film, ik ook. Ik vind het goed dat de film er is, feiten uit het nabije verleden op een rij zodat we het niet vergeten, want het mag ook nooit vergeten worden en nooit weer gebeuren. Heeft de geschiedenis ons niet geleerd dat we, juist door te blijven herhalen, voorkomen dat dingen opnieuw gebeuren? Vanuit dat oogpunt is Fitna ijzersterk en keigoed!

Ik begin wel steeds meer te geloven dat Wilders zeer dichtbij mijn denken komt, alleen spreekt hij zich anders uit. Ervaren de meeste mensen de beelden van Fitna niet als schokkend, bij mij maakt het ontzettend veel los. Ik vind het gigantisch schokkend.Het Staat los van het feit dat er wel veel fouten in staan (de Engelse vertaling laat ook iets te wensen over) de regie is gewoon slecht, het had vele malen beter kunnen zijn. Ook een beetje dom dat hij geen permissie heeft gevraagd voor de beelden en dat van Mohammed B had hij kunnen weten. Maar toch, respect voor Geert Wilders.

De reacties vanuit de politiek vind ik slap. Vooral deze : "“Gebakken lucht en het parlement onwaardig”, noemt GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi de film Fitna van Geert Wilders. “Een vriend van me zei het treffend: ‘Fitna is geen fatwa waard’. Het was een grote teleurstelling, een anticlimax. Hij zou ons de ogen moeten openen, maar hij heeft niets toegevoegd. Door de beelden van de aanslagen in New York was ik wel geraakt, dus als dat de bedoeling was is hij geslaagd."

Beste Tofik Dibi, een teleurstelling? Geen Fatwa waard? Alleen geraakt door de beelden van de aanslagen op het WTC? Hoe steekt u in elkaar? Teleurstelling omdat? Dat zou ik graag willen weten. Geen Fatwa waard? Wat in hemelsnaam dan wel? Niets toch? Het heeft uw ogen niet geopend, de mijne ook niet, mijn ogen waren al heel lang open, ik vraag mij af hoe lang u ze blijft sluiten. U bent niet geraakt door de beelden van Madrid, Londen etc.? Vreemd, heel vreemd.

Oplossingen

Het is heel jammer dat Geert Wilders niet met oplossingen komt ik verwacht toch wel iets van hem in de komende debatten. Ik kan wel wat oplossingen aandragen, maar daar wijt ik een compleet nieuwe blog aan.

Als laatste, Moslims van Nederland, beste Marokkaanse buurvrouw, geweldige Turkse eigenaar van een fantastische Turkse broodjeszaak, lieve Iraanse Homo seksueel, en alle andere vredelievende mensen die de Koran op een moderne manier lezen en interpreteren, spreek je uit! Geef een tegengeluid, verwerp het geweld dat door de fundamentalisten binnen jullie geloof word uitgevoerd. Sta op en doe iets! Jullie kunnen het, jullie kunnen er voor zorgen dat er dingen veranderen. Geef nu toe, ook jullie zijn niet voor niets jullie Islamitische landen ontvlucht.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank voor je reactie op Zeikerd.org. Als aanvulling ben ik het roerend eens met je dat de gematigde moslims zich eens hiertegen uitspreken. Helaas merk ik dat veel te weinig.

Op de een of andere manier kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ze allemaal om de hete soep heen breien. Indirect is dat toch, in hun opinie, een aanval op hun eigen Koran.

www.zeikerd.org

Anoniem zei

Inderdaad. Ik denk ook dat het komt omdat veel mensen écht geen besef hebben dat wat Wilders laat zien helemaal geen uitzonderingen zijn maar met grote regelmaat ten uitvoer worden gebracht.

En wat je zegt klopt: 1 is er al te veel. Maarja Den haag denkt nog steeds dat het hier niet leeft. Mohammed B. was een exceptie in hun optiek.

Anoniem zei

Anoniem = Simon ;)

Anoniem zei

Hey Simon,

Ik baal er heel erg van als mensen hun ogen gesloten houden. Ik kan mij er zeer kwaad over maken, toch probeer ik ten aller tijden te nuanceren, dat zou Geert ook eens iets meer moeten proberen!

Anoniem zei

Klopt ook weer :)

Daarom noemde ik ook in 1 van mijn eerdere blogs politici 'clowns'. Allemaal gasten die een masker dragen en niet open staan voor hoe het er écht aan toe gaat.

Daarom vind ik het inderdaad goed dat Wilders hier aandacht aan besteed. De reacties vind ik echter bedroevend en niet hoopgevend.

Anoniem zei

Simon,

de reacties vanuit politiek Nederland vind ik ook zeer bedroevend, dit is juist hun gemiste kans om de dialoog aan te gaan, schoppen tegen Dhr. Wilders is té makkelijk, dat kan iedereen. De dialoog aangaan en een mening verkondigen met enige inhoud, dat is knap! Ik denk dat mijn zweven afhangt van de reacties op Fitna. Ik zeg niet dat mijn stem naar de PVV zal gaan, daar ik veel genuanceerder ben dan Dhr. Wilders, maar ik sluit het toch niet uit.

Ik heb Tofik Dibi om een reactie gevraagd, al denk ik niet dat die er zal komen.

Anoniem zei

Wilders zegt het zonder chromen randje. Ik weet niet of hij er nuances in aan moet brengen.

Ik zie zijn gedrag als 'aanwezig'. Als ie zijn gedachtengang gepolijst bracht viel hij weg in de grijze massa. Hetzelfde als je bv vloekt en je zegt ipv GVD Potverdikke! dan heeft GVD een stuk meer impact.

Anoniem zei

Daar heb je ook weer een goed punt, ik denk dat ik voor altijd zal blijven zweven ;)

En nu zweef ik even de stad in voor de hoognodige boodschappen, al ben ik sinds vanmorgen alleen maar bezig met het beantwoorden van emails aan mensen die niet hier op mijn Blog willen reageren (zwak ;) )

Ik sla je blog op, vind het leuk, vooral de url!!

Anoniem zei

Dank u ;)

Zweef ze lekker in de stad :)

Tot horens
Simon
www.zeikerd.org

Anoniem zei

waarschijnlijk heb je vanmorgen mijn reactie/betoog op de site van mark rutte op hyves ook gelezen, maar wil nog benadrukken dat ik na het lezen van jou blog hier alleen maar kan zeggen: ben het roerend met je eens, zoals ik op hyves ook zei: er moet iets gebeuren, aan gewerkt worden, laat een tegengeluid horen, en leef in vrede en verdraag elkaar, ipv elkaars bloed willen/kunnen drinken!

Tiemen

Anoniem zei

Hai Tiemen,

bedankt voor je reactie, doet me goed om te lezen dat er toch heel wat mensen het met mij eens zijn!

Anoniem zei

Hee cindy,

Waarom zou ik als moslim mij moeten verantwoorden wat er in Fitna gezegd/gezien wordt. Een gedeelte van de film is waarheid punt uit. En een gedeelte is BS. In de Islamitische landen hebben ze zo iets als de Sjarieah (de Islamitische wetgeving) en die straffen zijn wat zwaarder dan hier in het westen. De vrouw in de film die wordt geexecuteerd omdat zei haar man heeft vermoordt met een hamer is islamitische wetgeving. In USA hebben sommige Staten ook nog steeds de dood straf.

En vrouwen besnijdenis is cultuur en absoluut geen geloof voor de 1000ste keer.

En de terrorisme waar Geert het over heeft is een middel dat door de zionisten is bedacht om mensen van hun vrijheid te beroven om de WAR on terror te voeren. (zie de film loose change objectief en zonder vooroordelen.

En die dingen die gereciteerd worden komen uit de Koran klopt als een bus, maar de koran is ong. 800 paginas dik en er staan ook veel andere dingen in (goede dingen maar die laat geert niet zien)

Ik heb alleen 1 vraag voor je Cindy

leg mij a.u.b. uit hoe het kan dat een boek die 1400 jaar geleden geschreven. En in dat boek is er geen 1 fout ondekt. (en de joden hebben hard gezocht geloof mij)

En dat er in stond hoe een spermacel aan de baarmoeder vastklampt en vervolgens het hele traject tot geboorte. Dat kon men pas weten in de 20e eeuw toen pas waren er microscopen.

hoe verklaar je dat??????

Anoniem zei

Beste anoniem.

Ik ben absoluut tegen de doodstraf ook zoals uitgevoerd in Amerika. Ik geloof best dat er goede dingen in de Koran staan, ik heb er zelf ook in gelezen, maar ik kom ook de meest gruwelijke dingen tegen.

Wat mij steekt is dat Fitna wel als een belediging gezien wordt, maar de aanslagen en gruweldaden op zichzelf niet.

Wat je zegt over spermacellen en de baarmoeder??? Geen idee waar je dat hebt gelezen. Wat ik wel weet is dat de Egyptenaren 4000 jaar geleden al wisten hoe een zwangerschap voorkomen kon worden.

Volgers

Counter