28 augustus 2008

De VVD is Nederland


Dat de tijd niet stil staat heeft de VVD goed begrepen. Er zijn natuurlijk erg veel mensen die een schrijven naleven en dat schrijven nooit aanpassen. De VVD ziet in dat de beginselverklaring ook te maken heeft met een wereld die veranderlijk is. Je kunt dan eigenwijs vast blijven houden aan het oude óf je past het aan zodat het past in het heden. Ik was sceptisch, dat geef ik toe. Waarom iets dat goed is willen veranderen? Maar tegelijkertijd voelde ik wel dat er bepaalde zaken spelen in deze tijd die in de beginselverklaring niet terug te vinden waren. Gespannen wachtte ik op de nieuwe verklaring, want zou ik mij daar wel in kunnen vinden? Alle berichten in de media hielpen mij niet echt om een positieve gedachte te krijgen. Tot ik de verklaring onder ogen kreeg! Tijdens het lezen kreeg ik kippenvel en voelde ik mij, met recht, Trots op Nederland zoals de VVD
Nederland ziet. Oordeel zelf;

Lees hier de nieuwe beginselverklaring

Een aantal dingen wil ik graag even uitlichten, het zijn dé dingen die er voor zorgen dat ik mij thuis voel bij mijn VVD.

De VVD gaat in het offensief tegen de terreur van de middelmaat. Vóór de hardwerkende Nederlander die vorm en inhoud geeft aan de eigen toekomst. Vóór vakmensen, leraren, politieagenten en wie werkt in de verzorging. Vóór wie het lef heeft een eigen bedrijf te beginnen.

Onderwijs verheft mensen uit achterstand en armoede. Het zorgt voor het leren ontwikkelen van een eigen mening, draagt bij aan eerlijke kansen en daagt uit tot excelleren.

Goed burgerschap, ook van immigranten, houdt in dat een individu zich in zijn handelen rekenschap geeft van de cultuur en de bijbehorende normen van onze samenleving.

De VVD streeft naar een krachtige, kleine staat met gezonde overheidsfinanciën. De belastingdruk wordt zo laag mogelijk gehouden, zodat hardwerkend Nederland zoveel mogelijk van het verdiende geld naar eigen keuze kan besteden. Bureaucratie en bemoeizucht zijn een niet te onderschatten bedreiging voor de vrijheid van mensen.

De staat houdt ongewenste immigratie tegen, stimuleert integratie en bestrijdt discriminatie.

De VVD verwelkomt de groei van wetenschappelijke kennis en technologische vooruitgang op het gebied van de duurzame zorg voor natuur, milieu en energievoorziening.

Iedereen heeft de verantwoordelijkheid in zijn eigen levensonderhoud te voorzien. Wie daar niet in slaagt, kan een beroep doen op de staat. Dat beroep is tijdelijk en is erop gericht zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen.

In de wereld dient de Nederlandse regering op te komen voor het nationaal belang. Zij draagt daarnaast actief bij aan het versterken van een internationale rechtsorde en het beschermen van de mensenrechten. De VVD zet zich in voor wereldwijde vrijhandel.

Vanzelfsprekend zijn regels nodig om met zestien miljoen mensen samen te leven. In hun privédomein daarentegen komt mensen maximale vrijheid toe. De staat moet wel ingrijpen als er misstanden plaatshebben, zoals kindermishandeling of huiselijk geweld. Hij mag echter niet, hoe goed bedoeld ook, de mens opleggen hoe te leven en hoe te sterven. Het zelfbeschikkingsrecht is voor liberalen van grote waarde.

De VVD wil een krachtige, kleine staat die zich concentreert op het bevorderen van onderwijs, veiligheid en defensie, op de aanleg van wegen en spoor en op de gezondheidszorg, de sociale zekerheid en het behoud van ons cultureel erfgoed.

De VVD hecht grote waarde aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw, gelovig en niet gelovig, blank en zwart, homo en hetero. Het individu beschikt over een aantal onvervreemdbare vrijheden die de staat niet mag aantasten. Verder zijn en blijven kerk en staat in onze democratische rechtsstaat van elkaar gescheiden.


Neem de moeite om de korte en krachtige beginselverklaring hier te lezen zodat je voor eens en altijd (of tot een volgende verklaring ;) ) weet waar de VVD voor staat, de VVD is Nederland in mijn ogen, en wie dat niet ziet mag mij uit leggen wat Nederland dan wél is, welke partij staat er nu zo dicht bij de Nederlandse idealen als de VVD? Of zijn dit slechts mijn idealen?
Wat zijn jullie idealen dan? Leg je eigen idealen nu eens naast de beginselverklaring en ik ben er van overtuigd dat er minstens 70% overeen komt. Misschien overdrijf ik, misschien zie ik het verkeerd, misschien begrijp ik de Nederlanders niet of misschien willen de Nederlanders niet zien dat de VVD hun idealen vertegenwoordigd.

Ik zou zeggen, laat de discussie los gaan, geef je mening, kraak het af of prijs het de hemel in, ik wil graag horen wat jullie vinden en denken.

Naar mijn homepage

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat klinkt inderdaad helemaal prima. Erg jammer dat bijv. in de reacties op Elsevier alleen wordt ingegaan op niet zo handig gekozen termen als 'groenrechts'en 'verheffing van de onderklasse'. De spindoctors van de VVD hadeen wat beter op moeten letten.

Wat opvalt is dat men vooral over het plan van Rutte valt vanwege het streven naar verheffing van de onderklasse. Alsof dat iets nieuws is. Gelijke kansen voor iedereen is zo'n beetje het belangrijkste liberale uitgangspunt. Het is een raar verwijt dat dit een ruk naar links zo betekenen. Zoveel mogelijk mensen uit die uitkering halen en loon naar werken voor werkend Nederland. Dat was het VVD verhaal, dat is het VVD verhaal en dat zal het ook blijven.

Cindy zei

Ik ben gestopt met achter reacties aangaan vanwege het feit dat (op 1 reactie na) mijn positive dingen wederom niet geplaatst worden op de site van De Telegraaf. Ik val niemand aan of af laat alleen het verschil zien tussen een beweging en een partij, dat mag niet van de telegraaf.

Het is te mooi voor ze om te zien hoe de VVD naar links gedrukt is, wat ik ook doe of zeg, het maakt niets uit. GroenRechts heeft niets met links te maken, dat mag duidelijk zijn.

Ik laat de griep nu even voor gaan en stop met het verdedigen van mijn VVD, vanavond zie ik het wel weer ;)

Bedankt voor je reactie Gertjan!

Anoniem zei

Hartstikke duidelijk zo. Je GroenRechts verhaal was ook perfect. Kon je maar meer mensen bereiken.
Ga door hoor, Cindy. Je doet het goed.

Anoniem zei

Eerst dacht ik dat je alleen lief was nu ga je er straks ook nog voor zorgen dat ik op je partij ga stemmen. Jammer van het beschuitje.

Anoniem zei

Er mag nog wel iets aangepast worden. Als ik jou was zou ik een lijstje maken van alles wat je tegenkomt op het internet waar mensen over struikelen. Koningshuis hadden ze beter niet kunnen noemen.

Anoniem zei

Goede oproep heb je in mijn berichten geplaatst!
M'n Hyves deed vanmiddag raar, daar kon ik even niets mee. Ik worstel met hetzelfde als jij.
Die beginselverklaring, ik was ook sceptisch maar na vandaag weet ik dat het puur om de nuances gaat, het EVEN UPDATEN van onze beginselen. En DAT PAST NU HELEMAAL IN DEZE TIJD!

Dan de worsteling, ik vind de afstand van de burger naar waar Rutte mee bezig is VEEL te groot. Voor de juiste intentie van de boodschap haakt helaas het merendeel al af.
De boodschap versus de boodschapper...!
Nu ga ik eerst naar jou andere TIPS!
Zet 'm op X

Anoniem zei

Edward van Erp naar RTL4

Cindy zei

Wie is dat? En wat heeft het met de VVD te maken? ;)

Anoniem zei

In een grijs verleden had ik een directeur die er -ondanks haar voormalig PvdA kamerlidmaatschap- een verdomd liberaal standpunt op na hield. Ze stelde: "Je moet gewoon zorgen dat het milieu geen geld kost, maar dat het geld oplevert". Volgens mij is dat een goeie manier om duidelijk te maken dat Groen Rechts een liberaal issue is. Koppel 'Groen' niet aan 'Links' maar aan ondernemerschap en aan inkomen. De VVD gaat dus niet naar links. Het milieu komt naar rechts!

Go Rutte!

Cindy zei

Ik zeg maar zo, de linksen hebben hun kans gehad, nu trekken wij het naar ons toe en laten we zien hoe het wél moet!

Anoniem zei

VVD (rechts) in de regering:

Kabinet-Drees/Van Schaik: (7 augustus 1948- 15 maart 1951)
Kabinet-Drees I: (15 maart 1951 - 2 september 1952)
Kabinet-De Quay: (19 mei 1959 - 14 april 1963)
Kabinet-Marijnen: (24 juli 1963 - 14 april 1965)
Kabinet-De Jong: (5 april 1967 - 6 juli 1971)
Kabinet-Biesheuvel: (6 juli 1971 - 11 mei 1973)
Kabinet-Van Agt I: (19 december 1977 - 11 september 1981)
Kabinet-Lubbers I: (4 november 1982 - 14 juli 1986)
Kabinet-Lubbers II (14 juli 1986 tot 7 november 1989)
Kabinet-Kok I: (22 augustus 1994 - 3 augustus 1998)
Kabinet-Kok II: (3 augustus 1998 - 22 juli 2002)
kabinet-Balkenende I: (22 juli 2002 - 16 oktober 2002)
kabinet-Balkenende II: (27 mei 2003 - 30 juni 2006)
kabinet-Balkenende III: (7 juli 2006 - 22 november 2006)

"De VVD is Nederland".
Dat blijkt uit de bijna onafgebroken periodes van regeringsdeelname.
Me dunkt dat rechts dan ook heel veel kansen heeft gehad.
Maar als rechts-Nederland zo ontevreden is, wat heeft rechts al die jaren dan in godsnaam uitgevreten? Of is de VVD in zeer grote mate verantwoordelijk voor onze huidige maatschappij? Dat laatste lijkt me het meeste kloppen. Dus zeuren op alles wat nu slecht is, is kritiek op al die jaren regeringsdeelname van de VVD.

Anoniem zei

Politiek & samenleving.

Tip: http://debaters.hyves.nl/forum/2231230/dLjn/Voors_en_tegens_VVD_beginsel_verklaring/

een interessante hyve met een mooi onderwerp (inclusief kleurrijke en veelzijdige discussie) dat aansluit op jouw blog en de discussie alhier.

Volgers

Counter