27 augustus 2008

Vrijheid van Godsdienst?

Artikel 6 Grondwet

1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet;
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Eens kijken, een vrouw geen hand geven komt niet overeen met artikel 1 van de Grondwet, dus Mohammed Enait heeft geen poot om op te staan.

Artikel 1 Grondwet

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Het is duidelijk dat Enait niet gediscrimineerd werd dus dat is uitgesloten. Wat mij wel steekt is die zogenaamde vrijheid van godsdienst. Een religie staat namelijk niet zo maar vast. Iedere moslim beleefd de Islam op een andere manier, leest een andere soennah of hadith. Waar stopt het? Wanneer is een religie in Nederland geen religie meer? De ene "heilige" na de andere kan wel opstaan om een vervolg op de Koran te schrijven. Geen handen schudden van vrouwen staat niet in de Koran, hoofddoeken dragen ook niet. Zou de Nederlandse wet zich dan niet puur op de Koran kunnen richten? Dan is het Burka gebeuren ook voorbij en kunnen handenschudweigeraars er niet meer mee weg komen. Waar houdt religie op? Kan ik zelf een religie bedenken? Ik weet zeker dat ik iets kan verzinnen waar honderden Nederlanders in mee zullen gaan. Het is dan een levensovertuiging en die mag ik vrij uitvoeren, zolang ik niemand discrimineer en binnen de kaders van de wet blijf. Blijft de Koran binnen de kaders van de wet of heeft Wilders gewoon gelijk?

Ik hoor graag jullie mening.



Naar mijn homepage

1 opmerking:

Cindy zei

In hoe verre is het geen handen geven aan vrouwen dan een levensovertuiging? Ik bedoel wanneer staat artikel 1 boven artikel 6 en tot waar gaat artikel 6 eigenlijk? Via deze wet kan iedereen toch gewoon doen waar hij of zij zin in heeft en het gooien op "levensovertuiging".
Zoals ik het zie staat discriminatie boven vrijheid van godsdienst, maar dan moet dat voor eens en altijd duidelijk gemaakt worden. Op die manier kan ook de SGP aangepakt worden, lijkt mij?

Volgers

Counter