12 september 2008

Smells like corruption : Het appartement van Herfkens



Afgelopen middag ben ik een hyves begonnen over Eveline Herkens gewoon om eens wat meningen bij elkaar te krijgen en te bekijken hoe het eventueel opgelost kan worden. Al snel kwam de discussie op de prijs van het appartement waar Herfkens woonde. Een woning met 2 slaapkamers in het complex waar zij woonde kost namelijk absoluut geen $7000,-. Al zegt deze memo dat wel. Volgens de memo ging het om een 2-kamer appartement met een huurprijs van $6000,- per maand in het eerste jaar, $6500,- per maand in het 2e jaar en $7000,- in het derde jaar. De waarborgsom bedroeg $6000,- en de makelaarskosten $10.800,-
Dit zouden normale prijzen zijn voor New York maar dat spreek ik tegen.

Eens wat feiten op een rij, mede dankzij hyver Hayo! In dit artikel van Freke Vuijst voor Vrij Nederland staat enige informatie. Mevrouw Herfkens woonde in de "Dag Hammarskjold Tower" Dat is in het Turtle Bay/United Nations district, lekker makkelijk dus! Let u even op de prijs? Hier nog een mooi appartement in hetzelfde gebouw. Zojuist (13-09-2008) heb ik vernomen dat de gemiddelde verhuurprijs van appartementen in de Dag Hammarskjold Tower $50.- per square feet zijn.

Dat ruikt enigszins naar een tussenpersoon met een dikkere portemonnee dan voorheen. Motjan N.V. is het bedrijf dat het appartement verhuurde aan Herfkens. Gevestigd op Curaçao en de bestuursleden komen allen uit Saoedi-Arabië. Vreemd genoeg kan ik het bedrijf nergens vinden via Google. Wanneer je de bestuursleden door de Google haalt blijken de namen verassend veel overeenkomsten te hebben met leuke Saoedi-Arabische sultans. Waarschijnlijk puur toeval, maar toch.
Op het adres, Schottegatweg Oost 44, zitten veel, heel veel banken, maar geen Motjan.

Wat is de reden dat het ministerie zo een hoge huur betaalde? Waarom liep de verhuur via een Nederlands bedrijf? (Volgens het kadaster van NY geregistreerd in Curaçao en eigenaar van enkele appartementen in de Dag Hammarskjold Tower.) Motjan N.V. heeft een agent die is gevestigd in Oregon, maar niemand heeft daar dus contact mee kunnen leggen.

Hoe is het mogelijk dat een bedrijf samenwerkt met ons Ministerie van Buitenlandse zaken en de VN en dat er nergens iets te vinden is over dit bedrijf? Hoe kan het dat de huurprijs velen malen duurder uitvalt via Motjan N.V. dan via andere verhuurders? En hoe is het mogelijk dat onze regering deze corrupte praktijken toestaat en geen verder onderzoek doet!

Ik hoop dat mensen dit lezen een aanvullende informatie kunnen geven. En tot slot hoop ik dat Herfkens alles tot de laatste cent terug moet betalen.

Deel II staat online, tips meer dan welkom!


Naar mijn homepage

22 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zou het huurcontract wel eens willen zien. Dit klopt van geen kant. Of Herfkens heeft de boel belazerd of ze is zelf in de zeik genomen. Wat een idote regering hebben wij dan eigenlijk, dat twee mensen dit via Google uit kunen vinden en de regering klakkeloos een veel te hoog bedrag betaald. Dit is nog schandaliger dan het al was.

Anoniem zei

Allemachtig zeg, waarom lezen niet meer mensen dit? Of lezen wel maar reageren niet. Dit lijkt inderdaad een corrupte zaak. Tijd voor mensen om hier in te duiken?

Anoniem zei

Huurcontract in combinatie met bankafschrift huurbetaling Herfkens is de enige optie om dit te controleren.

Dit is nu al weer in de bekende doofpot gestopt.

Cindy zei

Inderdaad, Anoniem. Ik heb al een kamerlid gevraagd of die het huurcontract wel eens heeft ingezien.

Anoniem zei

dit smaakt naar meer....
Goed speurwerk.....er moet meer te vinden zijn.
Uitzoeken en als echt blijkt dat hier gesjoemeld is, dan gaan er echt koppen rollen...en niet alleen dat van Herfkens..

CoJoNes zei

Beste Cindy,
Je vergelijkt koopprijzen in miljoenen dollars met huurprijzen. In Amerika gebruikt men een , op de plaats van een punt. Een 2 kamerappartement kost KOOP ruim anderhalf miljoen dollar, dan is een huur van $7500 per maand heel normaal.
Jammer. Close but no cigar. Het had inderdaad erg leuk kunnen worden.

Cindy zei

Ik heb de verkeerde link gebruikt zie ik, ik zal de juiste even opzoeken. dank voor je oplettendheid!!!

Anoniem zei

Over de company van functionaris 1 van Motjan N.V., "Curaçao Corporation Company N.V." is wel het een en ander te vinden:

http://www.curacao-chamber.an/info/registry/excerpt.asp?mode=edit&companyid=2071&establishmentnr=0&legalformid=51

http://www.supremecourt.gov.ph/jurisprudence/2007/august2007/124772.htm#_ftn5 (appendix #5)

http://www.korps-politie-suriname.com/nieuws/nieuwsbronnen%20internationaal/archief%20nieuwsbronnen%20internationaal/2006/2006-09-nieuwsbronnen-internationaal/2006-09-nieuwsbronnen%20internationaal.htm

"First Curaçao International Finance Company NV, ook van Jan Deuss, werd evenals (FCIB) in 1973 opgericht maar is met ingang van 11 oktober 1996 in liquidatie getreden. Behalve Deuss was daarvan Curaçao Corporation Company NV aan de De Ruyterkade 62 statutair directeur."

Anoniem zei

Er staat inmiddels (al een tijdje) een linkje op GS. Dit artikel zal dus nog wel gezien worden ;)

Cindy zei

Beste anoniem van de linjes..

je eerste link had ik ook gevonden staat ook in de blog. In de twee andere links kan ik het bedrijf Motjan N.V. niet ontdekken. De zoekfunctie vind het ook niet?

Cindy zei

linkjes, bedoelde ik ;)

bram zei

het staat iedereen vrij om gebruik te maken van de mogelijkheden die de wet & de staat bieden, zelfs mw Herfkens. beetje kinderachtig om daar over te zeuren als het je een keer niet aanstaat en dat voor die paar centen. ik hoorde op het schoolplein dat de schrijver van het artikel veel meer stinkt.

Kaye zei

@ Ppender:

Het staat iedereen ook vrij om commentaar en kritiek te uiten op de overheid en haar vertegenwoordigers. Wanneer iemand als Herfkens een matsbaantje bij de VN krijgt en daarvoor via de overheid een appartement betaald krijgt mag je als burger enige zorgvuldigheid verwachten. Wanneer de overheid dan met open ogen met een malafide ondernemer in zee gaat geeft dat te denken. Niet eens meteen aan moedwil, maar in ieder geval aan het beoordelingsvermogen van de overheid.

Ik vermoed niet meteen opzet of kwade bedoelingen, maar onderschat nooit de kracht van stupiditeit!

Anoniem zei

Goed stuk!

De bank op het adres waar Motjan NV staat ingeschreven(SFT Bank N.V.Schottegatweg Oost 44) is wel eens in opspraak geweest.
http://nl.vlex.com/vid/39222647
&
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/01/09/E020.htm
Maar toen was de naam:

Citco Banking Corporation N.V.

CBC is headquartered in Netherlands Antilles, Netherland with additional offices in Italy, Switzerland, Ireland, and Amsterdam and Luxembourg, Netherland. The company operates as a subsidiary of The Citco Group Limited.

Sterke met het vervolg, want ik ga er vanuit dat je het niet opgeeft.

Anoniem zei

Cindy, de andere Anoniem heeft het over dit stukje (3de linkje) :

FCIB spil van miljardenfraude’

WILLEMSTAD/LONDEN — De op Curaçao gevestigde bank First Curaçao International Bank (FCIB) is de spil van een buitengewoon omvangrijke belastingfraude. Dat meldt de Britse krant The Guardian. De bank die is gevestigd in Zeelandia Office Park is eigendom van de omstreden Nederlandse zakenman John Deuss (64).

De Curaçao Corporation Company N.V.
Heeft n link naar Citco Banking Corporation N.V.(Schottegatweg Oost 44)

Dat kun je hier lezen:
http://vcrisis.com/index.php?content=letters/200508141135

-However the incorporation number does exist in the register, containing not information related to Amola Investments N.V. but to another company by the name of Smartmatic International Group N.V. [10]. Curaçao Corporation Company N.V. [11], Netherlands Antilles Corporation Company N.V. [12] and Roger Alejandro Piñate Martinez -Vice President, Special Operations of Smartmatic Corporation [13]- are the three listed statutory and managing directors of the group-

&

The Amsterdam registry shows that Smartmatic International Holding B.V.'s managing director is Trust International Management (T.I.M.) B.V.. Both companies operate from the same address. According to the register the website of T.I.M. B.V is http://citco.com [17]. Citco Group is quoted in Hedge Funds World as "the world's largest hedge fund administrator" (sic) [18], that until very recently was controlled by Switzerland's Sandoz Foundation [19]. However Citco has informed that "an investor group including the Smeets Family Trust, Citco managers, and friends of the firm has acquired a controlling interest in Citco from the Sandoz Family Foundation" (sic) [20].

Het lijkt een brij, maar herfkens huisje, Motjan N.V., Curaçao Corporation Company N.V. & Citco nu SFT Bank N.V. zijn nauw verbonden.


Cindy: "Zoek en gij zult vinden"

Cindy zei

Beste Anoniemen, ik las er over heen, de andere naam voor Motjan N.V. (hoe druk kan je zijn, haha) dank jullie wel!! Het afgelopen weekend erg veel informatie gekregen, ik probeer dat op een rij te krijgen, dat er iets goed mis is lijkt niet alleen een voorgevoel. Ik kan er alleen met mijn pet niet bij dat onze regering niets heeft uitgezocht.

Cindy zei

Ik heb vanmorgen dus Deel II geplaatst en ben de hele dag aan het zoeken geweest maar kan niets meer vinden, help :D

Anoniem zei

Cindy, ik gebruik gewoon Google.
Ik typ combinatie's van namen in en lees alles grondig.
http://www.saudia-online.com/maynews/Business62.htm
Ik heb het ook nogal druk, absoluut te druk voor meer speurwerk, maar je andere lezers en Anoniemen vinden vast meer.

Anoniem zei

Hoi Cindy,
Ik heb me voor de gein laten registreren bij de database secinfo.com (waarover ik je tipte.) Via het tabje 'Search' typte ik eerst 'Mrs. Eveline Herfkens'. Ik kreeg 1 hit: Midcoast Energy Resources Inc. Echter, de database suggereerde nog een naam:
'Mr. Evelin Herfken'(!) Zoo bizar, krijg ik nog twee companies, te weten: Mindray Medical International Ltd en Morgans Food. Het lijkt me te toevallig dat dit twee aparte personen zijn. Speelt ze een eigen dubbelspel? Het is ook zo'n manwijf en misschien speelt ze stiekem aandeelhouder van onze centjes?
Ik weet het even niet nu maar blijf je keihard helpen met zoeken.

Cindy zei

Hai, ook ik heb me geregistreerd maar ik krijg dat resultaat niet :s
Ook de combinatie van de bedrijven +herfken(s) levert niets op in google, wat wel stom toevallig is .. is dit "Mindray Medical International" +citco

Anoniem zei

Mmm, ik heb ook n poging gedaan maar vind ook niks.

Het idee voor het "Herfkens huisje" kwam volgens een interview met Herfkens in de Volkskrant van n medewerker BUZA in New York.

Ook heb ik ergens gelezen dat het een tip was van een medewerker BUZA Nederland, helaas kan ik die tekst nu even niet terug vinden.

Anoniem 2

;)

Anoniem zei

Hoi Cindy,
Afgelopen donderdag was ik op sec.info waar ik Mr Evelin Herfken vond. Je kon het niet vinden dus heb ik via m'n geschiedenis eea geknipt en geplakt. Voor de volledigheid doe ik die hele lap tekst erbij. Kijk:

Search
Search by Name, Industry, Business, SIC Code, Area Code,
Topic, CIK, Accession Number, File Number, Date, ZIP, ...
(Hints: Use names, not tickers. Be concise. Don't punctuate. One or two words usually works best.)

“Mr. Evelin Herfken”

--------------------------------------------------------------------------------

2 Companies (based upon Ticker/Symbol “MREVELINHERFKEN”)
Mindray Medical International LTD -- U.S. SEC # 1373060
Morgans Foods Inc -- U.S. SEC # 68145


--------------------------------------------------------------------------------

No Registrants (Public Companies / Funds, Significant Individuals / Owners, et al.)
Try “M. Eveli Herfke” or simply “Mr” or “Herfken”.

--------------------------------------------------------------------------------

No Group Members (Non-Registrant Filers: Partners, Affiliates, et al.)

--------------------------------------------------------------------------------

No Names (Directors, Officers, Attorneys, Accountants, Bankers, Agents, et al.)

--------------------------------------------------------------------------------

No Industries (2/3/4-Digit SIC Codes)

--------------------------------------------------------------------------------

No Businesses (5/6-Digit SIC Codes)

--------------------------------------------------------------------------------

A scan of Topics was not performed. Search through Topics now.


--------------------------------------------------------------------------------
If you are looking for an SEC/CSA registrant who was not found: (1) Use names or initials, and not tickers nor symbols, to minimize any ambiguity; (2) Be concise, since one or two distinctive words usually works best; (3) Minimize punctuation, because the SEC does so when assigning names; (4) Be aware that this service only contains filings made electronically; and (5) Note that not all foreign entities are required to file electronically in the U.S.

--------------------------------------------------------------------------------

Copyright © 2008 Fran Finnegan & Company All Rights Reserved.
www.secinfo.com - Sat, 20 Sep 2008 20:36:19.5 GMT - Privacy - Help

Bizarrr. Misschien is er iemand die ervaring met dat financiele wereldje heeft en dit leuk vind? Please help!
Enfin, vooralsnog speur ik nog eens vrolijk verder, mail je als zich iets interessants aandiend.

Volgers

Counter