29 april 2008

Majesteitsschennis



In artikel 111, 112 en 113 van het Wetboek van Strafrecht vind ik het volgende:
Artikel 111
Opzettelijke belediging van de Koning wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie.
Artikel 112
Opzettelijke belediging van de echtgenoot van de Koning, van de vermoedelijke opvolger van de Koning, van diens echtgenoot, of van de Regent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Artikel 113
Hij die een geschrift of afbeelding waarin een belediging voorkomt voor de Koning, de echtgenoot van de Koning, de vermoedelijke opvolger van de Koning, diens echtgenoot of de Regent, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige belediging voorkomt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Ik mag wel hopen dat er een onderzoek komt naar de Anarchisten die vanavond dat feestje hebben in een kraakpand te Amsterdam.
Naar mijn homepage

5 opmerkingen:

Anoniem zei

dan hebben die kraak anarchisten al heel wat straf uit te zitten raar dat er nooit iemand veroordeelt is, tenminste ik hoor der niets over.

Anoniem zei

Beste Cindy,
Ik wil u er graag op wijzen dat het vertonen van de betreffende poster zoals u nu hier nu doet in strijd is met artikel 113 en u daarmee een geldboete en/of een gevangenisstraf kunt riskeren.

ik citeer:
Artikel 113
[...]indien hij weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige belediging voorkomt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Naar mijn mening zijn alle drie de wetsartikelen verouderd maar als u van mening bent dat deze wetten dienen te worden toegepast raad ik u aan uzelf snel aan te geven.
;-)

Cindy zei

@Belinda Lees dit

@de nujij-ers Info & Graftak :D :D Doe, graag, ik wil dolgraag meer publiciteit. Cindy Schneider is de naam.
Wel goed lezen hoor ;)

Cindy zei

De wetsartikelen stammen idd uit 18 nogwattes. En voorbeelden stellen is niet strafbaar, btw.
Maar geef me aan, leuk!

Cindy zei

OM gaat onderzoek instellen Heel goed. Oh en Elsevier ook strafbaar? Nee, er bestaat zoiets als persvrijheid ;)

Volgers

Counter

Blogarchief