27 april 2008

Soennieten en Sjiïeten


Vooral als er over Irak gesproken wordt, horen we deze namen veelvuldig vallen. Vraagt u zich nooit af wie nu wat is en waarom? Om de situatie in Irak beter te kunnen begrijpen is een beetje achtergrond informatie wel belangrijk.

Ongeveer 80% van de Moslims binnen de Islam is aanhanger van het Soennisme, tussen de 10% en 20% zijn aanhangers van het Sjiisme. Het Sjiisme komt vooral voor in Iran en het zuiden van Irak, maar ook in Pakistan, India, Libanon, Azerbeidzjan, Jemen, Syrië, Oman en een aantal Golfstaten. De landen met een Sjiitische meerderheid zijn: Iran, Irak, Azerbeidzjan, Libanon en Bahrein.

Het ontstaan van deze twee stromingen is heel simpel, de Sjiïeten en de Soennieten waren het niet eens over de opvolging van Mohammed. Volgens de Soennieten was Abu Bakr, Mohammed's schoonvader, de rechtmatige opvolger, terwijl de Sjiïeten beweerden dat de schoonzoon/neef, Ali, van Mohammed de eerste Kalief was (Kalief is opvolger). De Soennieten zien Ali pas als vierde Kalief. De Sjiïeten beweren dat Mohammed zelf de hand van Ali pakte en zei dat iedereen Ali moest volgen.

Ook de Hadith is belangrijk in het verschil tussen deze twee stromingen. Het zijn verzamelwerken over het doen en laten van Mohammed. Sjiïeten geven de voorkeur aan de Hadith van Ali, Soennieten geven de voorkeur aan de Hadith van anderen. Een groot verschil is bijvoorbeeld dat Soennieten vijf maal daags bidden en Sjiïeten drie maal daags.

Hoe zit dat dan in Irak? In Irak is dus een Sjiitische meerderheid maar er zijn drie verschillende groepen, de Soennieten, Sjiïeten en de Koerden, er is dus geen sprake van één hechte groep Irakezen. Saddam Hussein behoorde tot de Soennieten. Degene die die Saddam steunden tijdens zijn periode van macht waren dus de Soennieten. Zij waren niet blij met inval van Amerika en de executie van hun "leider". De Sjiïeten redelijk blij met zijn dood en de Koerden hebben feest gevierd. De Koerden hadden het het zwaarst tijdens de regeer periode van Saddam. Die hebben het erg zwaar te verduren gehad tijdens de dictatuur.

De Soennieten zijn dus echt niet blij, nu. Ze werken de Amerikanen (en andere landen) tegen, vechten tegen het eigen leger en de buitenlanders en hopen de macht weer te kunnen grijpen. De Koerden kiezen de kant van de Amerikanen en vechten zelfs mee. De Sjiïeten leken af te wachten en waren niet blij met de Amerikanen maar hadden ook angst voor de Soennieten.

Toen was daar Muqtada Al-Sadr, een Sjiïet. Hij riep de Sjiïeten op om te gaan vechten tegen de buitenlandse troepen en het Iraakse leger, dus plots niet alleen de Soennieten maar ook het tegengas van de Sjiïeten, alleen de Koerden houden zich nog tamelijk rustig. Vandaag zijn er weer massagraven gevonden vlak bij Bagdad. Als de Soennieten en de Sjiïeten samen zouden kunnen werken en daar ook nog de Koerden bij betrekken is de Missie "Irak" geslaagd.

Je zou kunnen zeggen dat de Sjiïeten en Soennieten voor hetzelfde doel vechten, vrijheid, maar beiden stromingen willen de macht in Irak. Als Amerika weg gaat uit Irak zal er op zeker een burgeroorlog uitbreken, daar zal Amerika dan op aangekeken worden. welke keuze de volgende president van Amerika ook zal maken met betrekking tot Irak, géén enkele keuze zal de juiste zijn.

Misschien lezen Moslims deze Blog en kunnen zij deze simpele vragen beantwoorden. Waarom hebben de verschillende stromingen binnen de Islam een hekel aan elkaar? Wat moet er gebeuren om jullie dichter bij elkaar te brengen?
Naar mijn homepage

1 opmerking:

Anoniem zei

Bismillah Ar-rahman Ar-rahiem


Beste Cindy,

In je stukje tekst met als titel: "Moslims tegen de Sharia" vroeg je of ik iets over bovenstaande tekst kan zeggen.

Voordat ik verder ga: Ik ben een soenniet dus krijg je een soenietische antwoord.

Vraag 1: Waarom hebben de verschillende stromingen binnen de Islam een hekel aan elkaar?

Je stelt dat dit een simpele vraag vraag is maar dit is niet zo. Je stelt een vraag dat een antwoord vergt die diepe wortels heeft die teruggaan tot de dood van de profeet (vrede zij met hem) en dat over het gehele geloofsleer verspreid is.

Aan jouw eerste vraag kun je een heel boek wijden maar ik zal proberen in het kort uit te leggen waarom er vijandigheid tussen deze twee groepen bestaat.

De voornaamste reden waarom de shi'ieten en de soenieten niet met elkaar overweg kunnen is omdat de shi'ieten geloven dat alleen de familie van de profeet (vrede zij met hem) hem in leiderschap kunnen opvolgen en de soenieten geloven dat eenieder die daarvoor het meest geschikt is de profeet kan opvolgen.

Uit dit meningsverschil volgt dat de shi'ieten zich vijandig opstellen tegenover i.i.g. de 3 eerste khaliefen omdat Ali (moge Allaah tevreden met hem zijn) niet als eerste khalief is aangewezen.

Sommige shi'ieten gaan zelfs zo ver in hun vijandigheid dat ze deze vrome mensen tot ongelovigen verklaren en grove leugens over deze khaliefen verzinnen. Dit pikken de soenieten niet dus worden zij o.a. hierom gehaat. Er zijn sommige boeken van grote sji'ietische geleerden die zich grof uitlaten over wat niet in hun denkpatroon past wat voor nog meer haat zorgt. Ik zal je een voorbeeld geven:

In 1 van hun boeken (Haq al-Yaqeen van Al-Madjelisi blz 519) staat hetvolgende:

“Tot onze overtuiging behoort het zich distantiëren van de vier afgoden; Aboe Bakr, ‘Omar, ‘Othmaan en Moe’aawiyyah. Ook behoort het tot onze overtuiging zich te distantiëren van de vier vrouwen; ‘Aa’ishah, Hafsah, Hind en Oem ul-Hakam en iedereen die hen volgt. Ook moeten wij geloven dat deze personen de meest slechte schepsels van Allah op aarde zijn en dat het geloven in Allah, Zijn profeet en Zijn Imams niet mogelijk is zonder afstand te nemen van hun vijanden.”

Zo kan ik nog meer voorbeelden geven die haat uitdragen en waar wij soenieten kennis van vernemen. Je begrijpt dat we hier niet blij om zijn. Vele soenieten krijgen ook alleen maar deze extreme kant van de shi'ieten te lezen en te horen en gedragen zich hier dan ook naar. Naar mijn weten is de grote meerderheid van de sji'ieten niet zo extreem en worden de extreme uitspraken door hen verworpen.


De islam eist eenheid en is absoluut tegen splitsingen omdat een eenheid krachtig is. Als er een partij wordt gevormd dat zich afsplitst van de ummah, dan wordt dit als een grote zonde beschouwd. Wat hieruit o.a. volgt is dat er niet meer naar dezelfde bronnen wordt verwezen als het om bewijsvoering gaat. De shi'ieten accepteren vele hadith's niet als ze afkomstig zijn van o.a de eerste drie khaliefen en andere metgezellen die deze khaliefen steunden. Soenieten accepteren hadith's van elke metgezel die betrouwbaar is, en dus ook Ali (moge Allaah tevreden met hem zijn).

Nu wat over de eerste khalief en het khalifaatschap.

De beste metgezel van de Profeet (vrede zij met hem) was Abu Bakr (moge Allaah tevreden met hem zijn). Abu Bakr was al voor het profeetschap goed bevriend met de profeet (vrede zij met hem). Hij was ook de eerste onder de mannen die de profeetschap zonder aarzeling bevestigde en de gene wiens daden in aanbidding -op de profeet na- onbetwist waren.

Hij was degene die voor het overlijden van de profeet(vrede zij met hem) toen deze op zijn sterfbed lag, het gebed in opdracht van de profeet (vrede zij met hem) moest leiden. Als je een beetje kennis hebt over de islam, dan zul je weten dat dit niet zomaar iets is. Als Ali (moge Allaah tevreden met hem zijn) geschikter hiervoor was, dan zou hij zeker als voorganger in het gebed aangesteld zijn, maar dit was niet het geval. Niemand anders dan Abu Bakr kreeg de opdracht om voor te gaan in het gebed,

Na het overlijden van de profeet (vrede zij met hem) is er tijdens een shura (soort van adviesraad/parlement) besloten dat Abu Bakr, de opvolger zou worden. Ali en zijn volgelingen hebben (later) ook hun eed van trouw aan Abu Bakr afgelegd en Ali heeft hem daarna in allerlei zaken vaak van advies voorzien.

De Shi'ieten geloven dat de Profeet (vrede zij met hem) tijdens een khutbah heeft gezeg"d: Wiens Maula ik ben, Ali is ook zijn Mauwla. Mauwla heeft verschillende betekenisen en wij soenieten geloven dat mauwla "vriend" betekenn en niet heer zoals de shi'ieten denken. Er zijn hiervoor bewijzen te geven maar dat kun je o.a. op de volgende website lezen:

http://hajarmulder.web-log.nl/zodenkikerover/2008/03/de-hadith-van-g.html?cid=22239516#comment-22239516

Vraag 2: Wat moet er gebeuren om jullie dichter bij elkaar te brengen?

Aangezien de verschillen zo diep verworteld zitten en over het gehele geloof verspreid is is er maar 1 oplossing. De Mahdi zal moeten komen en dan zal dit ervoor zorgen dat er weer 1 ummah op aarde zal zijn want elke moslim zal hem volgen. De komst van de Mahdi behoort tot de grootste tekenen voor het begin van de Dag des Oordeels.

Ik heb het geprobeerd kort te houden. Je moet een totaalplaatje hebben om de situatie te bergijpen. Het is een soort van joods-palestijnse kwestie. Niet in een a4-tje uit te leggen. Om dit conflict te kunnen begrijpen zul je dus boeken moeten gaan lezen.

Vrede zij met Mohammed, zijn familie en zijn metgezellen.

Volgers

Counter

Blogarchief