12 april 2008

Hoe denk jij over Iran?



VN-ambassadeur Mohammad Khazee heeft in een brief aan de VN veiligheidsraad laten weten dat het land een veroordeling van Israël eist.
Het land doelt hierop op de dreigende taal afkomstig uit Israël. Een Israëlische minister zei eerder deze maand dat Iran vernietigd moet worden. Voor het gemak laten we de laatste regels van die zin maar weg? Iran moet vernietigd worden als het Israël aanvalt, waren de woorden van Ben Eliezer. Dat is puur een reactie op de dreigende taal die Iran uitspreekt. Laten we eens een stap terug doen in de tijd. Toen de Sjah nog aan de macht was in Iran was er samenwerking met Israël op elk gebied. Economisch, sociaal en cultureel. In 1969 was er zelfs een Israëlische ambassadeur aanwezig in Teheran. Ook de export van Israël naar Iran liep goed, in 73/74 was Iran goed voor 33 miljoen en in 1978 liep dit op tot 230 Miljoen. Prima relatie dus.

De religieuze leiders van Iran waren hier niet blij mee, de Sjah regering werd beschuldigd van samenwerking met Israël om de Palestijnen te onderdrukken en een
uitbreiding van de Islam tegen te gaan.

En toen was daar Khomeini, op 10 Februari 1979 is de Sjah verleden tijd en begint de ellende. Khomeini verbreekt alle banden met Israël, stopt de olietoevoer en dreigt Israël te vernietigen. Khomeini haalt de banden aan met Sjiïeten in Libanon en steunt de organisaties Amal en Hezbollah.

Een paar jaar geleden kwam President Ahmenidjad in Iran aan de macht. Al snel begon het provoceren. Het ontkennen van de holocaust, uitspraken over de totale vernietiging van Israël en hij start een nucleair programma. Het is niet vreemd dat Westerse landen niet geloven dat het nucleaire programma van Iran puur voor vreedzame doeleinden is gestart.

Volgens de uitspraken van Ahmenidjad heeft Iran meer dan 600 raketten op Israël en Amerikaanse doelen in Irak gericht staan. Het gaat om Shihab-3s raketten, die hebben een bereik van 1300 kilometer maar Iran beweerd zelfs raketten met een bereik van 2000 kilometer klaar te hebben staan. Deze raketten zullen worden afgeschoten op het moment dat Amerika Iran aanvalt of Israël Syrië.

Nu staat mij toch een recentelijke aanval van Israël op Syrië bij (2007). Er gaan geruchten dat Israël raketinstallaties vernietigd heeft. De aanvallen zouden zijn uitgevoerd met hele moderne F15s en F16s. Wat er precies gebeurd is weet niemand.
Dat er aanvallen zijn uitgevoerd is wel bevestigd door Israël. Dit geeft te denken, heeft Iran wel raketten klaarstaan die Israël kunnen bereiken?

Iran houdt zich voorlopig "slechts" bezig met aanvallen op de Koerden en het schenden van de mensenrechten.

Op 9 April zijn twee Iraanse mannen (Moulavi Mohammad Yousuf Sohrabi en Moulavi Abdol Qoddoos Mollazehi) publiekelijk opgehangen na het geven van gedwongen bekentenissen.
Het gaat om twee Soennitische leraren, ze werden beschuldigd van betrokkenheid bij een verboden beweging. De bekentenis werd op televisie vertoond, er was duidelijk sprake van ernstige mishandeling. Bij de arrestatie van deze mannen kwamen 8 mensen om het leven.

Er worden nog altijd 4 studenten vermist (Behrooz Karimizadeh, Peyman Piran, Ali Kantouri, en Majid Pourmajid) 40 studenten werden in December 2007 opgepakt omdat zij vreedzaam demonstreerden voor gelijkheid en vrijheid.
Van Majid Pourmajid is bekend dat hij op 2 April in een ziekenhuis is behandeld.

Op 8 April heeft Iran 13 Afghaanse vluchtelingen bij de grens gedood met als excuus dat het om smokkelaars zou gaan. Dit is tegengesproken door Afghanistan.

Er zijn weer 4 kranten verboden met als reden "het niet regelmatig uitkomen" de uitgevers zijn gearresteerd en de familieden word verboden hierover te praten.

Op 8 april is Khadijeh Moghaddam, een vrouwenrechten activiste en lid van de One Million Signatures Campaign gearresteerd. De borgtocht is niet te betalen voor haar.
De rechter veroordeelde haar tot een week gevangenisstraf "waarna zij waarna zij de namen van de Campagne medewerkers zal geven én de borg zal betalen". Dat ziet er niet best uit voor deze activiste.

In 2007 zijn 8 kinderen in Iran geëxecuteerd.
Op dit moment (volgens stop child executions) zijn er 96 kinderen in Iran ter dood veroordeeld.

En dit is slechts het laatste nieuws.

Met Mehdi Kazemi gaat het goed. Hij zit veilig bij een oom in Engeland.
We hebben regelmatig telefonisch en email contact. We zijn beiden positief.
Deze jongen mag niet terug naar Iran, dat mag duidelijk zijn!


30 opmerkingen:

Anoniem zei

Iran is gewoon een rot land zielig voor de mensen die er wonen.
Wat leuk om te lezen dat het goed gaat met Mehdi Kazemi.

Anoniem zei

Reactie op wat?
Dat Iran een change wil van leiderschap in Israel?
Je papagaait maar wat, want ook zijn woorden zijn verdraait en hij zei dus letterlijk het bovenstaande in die speech.
Het mes snijd aan 2 kanten;)
Wat betaald de mossad jou hiervoor?

Anoniem zei

Kreeg ik hier maar voor betaald :)

Ik zet hier uiteen hoe ik over Iran denk. Jij mag hetzelfde doen want ik ben zeer benieuwd naar de meningen van anderen.

Anoniem zei

We moeten stoppen met blind zijn en de geesten rijp maken en de messen slijpen voor wat ik "the final battle" noem. Met Iran valt niet eens te praten. Dat land denkt dat we allemaal bijvoorbeeld Balkenende heten en dat we allemaal bereid zijn omwille van de lieve vrede hen knielend op een uitgerolde rode loper met in de ene hand een uitgestoken witte vlag en met in de andere hand alles voor niets op een presenteerblaadje het kalifaat te dienen. Wat een achterlijk land is dat. En aan zo'n land moeten de vingers aan nucleaire knoppen worden toevertrouwd? Bombardeer Iran nu voordat het te laat is! Als het te laat is, is het te laat...

Anoniem zei

Het zal het leven voor de Iraniers er niet beter op maken, Douglas. Er zullen net zoveel (of nog meer) slachtoffers vallen dan nu. Ik weet niet wat goed is, van binnenuit oplossen lijkt het beste. Maar ja, iedere activist die opstaat wordt net zo hard weer neergeslagen.

Iran is absoluut niet te vertrouwen
dat ben ik volledig met je eens.

Anoniem zei

Een mening ok, maar mensen aan zetten tot haat, dat is weer wat anders.
Wij moeten in het westen de boter eens van ons hoofd halen.

Anoniem zei

Waar zet ik aan tot haat?

Anoniem zei

Ow en Iran is zo omdat WIJ niet te vertrouwen waren en nog steeds niet te vertrouwen zijn.
Niet de zaken omdraaien nu.

Anoniem zei

Iran is zo omdat het regime de macht niet kwijt wil. Angst zaaien is makkelijker dan democratie.

Anoniem zei

Warom hebben mensen als het woord Iran,Irak Afganistan,Pakistan,Palestijnen,of mensen die die opgevoedt en geleefd hebben met de Islam gelijk die haat gevoelens, ik denk dat 80% van de bevolking in die landen helemaal niet zo blij meer zijn met hun geloof. Is dat wat de Westerse wereld wil bereiken.
Of dat wij Westerlingen zulke lievertjes zijn.

Anoniem zei

Ik heb geen haat gevoelens tegenover Moslims of is dat niet wat je wilt zeggen?
Wat mensen geloven is hun zaak. Het gaat mij dan ook vooral om de dingen die in en uit naam van Allah gedaan worden. Dit zet het hele Islamitische geloof in een kwaad licht.
Dat zorgt er mede voor dat de mensen in Nederland zo bezig zijn met de zelfislamisering. Het is gewoon tijd om te laten zien niet iedere Moslim een terorrist is. Het komt door de barbaarse regimes dat er mensen die kwaad zien in elke Moslim.

Anoniem zei

Excuses voor de mensen die hier verder over willen discussiëren. Ik moet nu weg maar Ik kom straks terug :)

Anoniem zei

Ik begrijp niet veel van negatief reaktie. is het toch goed om laten te zien dat iran fout is. Mij familie in Iran heeft het zwaar.

amir

Anoniem zei

Ik weet niet of dit goed gaat hoor
Opinie van een rechts-liberaal: Iran veroordeelt "gruwelijke" film
Daar schrijft Cindy ook over Iran.

Anoniem zei

http://www.youtube.com/watch?v=3xWpVOsyLD8

Zegt genoeg

Anoniem zei

Ik ben bang dat wij (NL) in Iran niks te zoeken hebben. NL zou eerst eens met een sterk leiderschap en met een sterk georganiseerde EU de hegemonie van de VS moeten doorbreken. De VS heeft in de geschiedenis laten zien conflicten alleen maar op te willen lossen door olie op het vuur te gooien en de wereld in het ongewisse te laten over de werkelijke motieven.

NL is historisch gezien een veel belangrijkere wereldmacht als de VS. Wij dienen ons te realiseren dat het internationale recht uit ons land is gekomen, dat wij een in de hele wereld geaccepteerd zullen worden als moreel leider voor vrede en de bestreiding van armoede.

V&V (venv-blog.nl) heeft op een site die achtergronden gepost. V&V gelooft in de positieve mogelijkheden die NL biedt, die bovendien typisch Nederlands zijn. Nadat NL zichzelf weer heeft "hervonden" zullen we beter in staat zijn op vraagstukken als Iran in te gaan. Het is jammer dat de NL politiek echte slimme koppen slecht verdraagt en vooral brulapen naar voren brengt. Zouden we ons daar niet meer zorgen over moeten maken dan over Iran?

groeten
Francois

Anoniem zei

Hai Francois.

Be ik met je eens, wij hebben in een eventuele oorlog tegen Iran niets te zoeken.

Ik zal gelijk uitleggen wat mij beweegt om over Iran te lezen etc.
Ik was nog erg jong toen Irak Koeweit binnen viel met alle gevolgen van dien. Ik wist absoluut niets over de landen in het midden oosten, dat gaat mij niet nog een keer gebeuren. Ik kan er niet tegen om niets te weten over actualiteiten. Ik vorm mijn mening over onderwerpen en ga er graag over in "debat". Als ik op andere gedachten kan worden gebracht over bepaalde onderwerpen, vind ik dat geweldig. Helaas is mijn mening over Iran niet veranderd.

Ooit had ik een compleet andere mening over Israël en Palestina tot een goede vriend mijn ogen opende, ben ik hem nog dankbaar voor!

Anoniem zei

iran fout(regering), us. fout.
Elke vorm van extremisme is fout, aanzetten tot haat ook, dat doet amerika. Zij gebruiken dan geen geloof, maar zg wereldvrede en vrijheid. Wat amerika wereldvrede noemt noem ik overheersing,want zij willen hun mening aan iedereen opleggen.
Wij nederlanders hebben ook schandalige dingen gedaan, deels ook met de bijbel in de hand.Daarbij is het ook zo dat best veel nederlanders zich in deze tijd schandalig gedragen op vakantie in bijv. Egypte. Schelden personeel in kroegen ed uit(in het nl natuurlijk, anders verstaan ze het), zijn vaak verwaand en tollerant zijn veel nederlanders al helemaal niet. Nadenken is ook moeilijk. Stemmen op Wilders ed., die veel roept maar geen argumenten en al helemaal geen oplossingen heeft(een doodzonde in een debat).
En dan het allerdomste. Foto's van moskeeen in Fitna en tegen de bouw ervan zijn, is hetzelfde als die kaffers die roepenïk mag in turkije ook geen kerken bouwen.
Ten eerste, heb je dat al eens geprobeerd dan?, ten tweede: We zijn allemaal zo blij op vrijheid van meningsuiting en van godsdienst..... Daar mag je dus voor kiezen en bij de islam horen nu eenmaal moskeeen. Zeg je dat tegen dat volk, weten ze niks meer in te brengen, maar als ik weg ben roepen ze het weer.
Laten we nou allemaal naar ons zelf kijken, en onze eigen dingen doen(geld ook voor iran) en de rest respecteren.
En over de vertalingen van de Koran. Die schijn je op heel veel manieren te kunnen doen(Arabisch heeft veel meer woorden), dus als je er een geeft, geef dan ook ff wat andere.
Regering in Iran vind ik ook ratten, maar ga dan niet het volk bombarderen.
Israel is de fout van de int. gemeenschap omdat die de Joden dat land "gegeven"hebben. Mochten ze niet doen. Palestijnen ed. Jullie moesten met z'n zessen israel aanvallen. Gek he dat ze een buffer willen. Maar dat is een discussie waar je hier nooit uitkomt.

Anoniem zei

Over de Koran. Inderdaad die is op veel verschillende manieren uit te leggen en dat gebeurt dus ook op veel manieren. Bij de Koran heb je een Tafsier nodig, een Tafsier is een manier van uitleggen. Er bestaan verschillende manieren van het uitleggen, het is waarschijnlijk maar net welke Tafsier je treft?

Oorlog ben ik op de eerste plaats fel tegen, het zorgt voor onschuldige slachtoffers en dat is nooit goed. Toch moeten we ons wel afvragen of Iran echt een dreiging voor de rest van de wereld kan zijn. Als dat zou blijken, wat doen we dan? Ook wij, als Nederland, zal dan toch moeten gaan nadenken over of wij wel of niet naar Iran gaan. Ik zou zeggen, nee. We hebben al genoeg van onze jongens in eindeloze missies zitten, genoeg is genoeg.

Israel had inderdaad nooit dat stuk land in het Midden Oosten moeten krijgen, maar ja.. waar anders? Het is ook fout te noemen dat hen dat kleine stukje van het Midden Oosten niet gegund wordt.

Wat zou het toch prachtig zijn als het geloof tussen niemand in zou staan.

Anoniem zei

volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens

Anoniem zei

Geachte rechts-liberaal,
U heeft zich niet erg goed ingelezen in de geschiedenis van Iran, ben ik bang.

Dat de Sjah een aardige band onderhield met de VS en Israel is niet zo vreemd.

De Sjah was namelijk als leider van Iran neergezet na het door o.a. de CIA verwijderen van de democratisch gekozen leider van Iran, Mosaddegh.

Dit is overigens keurig netjes gedocumenteerd en toegegeven door de CIA zelf. Een van de dingen die de CIA ondernamen is het oprichten van een geheime dienst in Iran/Perzie, die bekend stond als een van de wreedste inlichtingendiensten op onze groene aardbol. De meest weerzinwekkende marteltechnieken werden door deze dienst, getraind door de CIA, gebruikt.

Dat de Sjah wel degelijk een schrikbewind voerde is u dus wellicht ontgaan. Het rechtvaardigt niet de terreur van de jaren '80 maar het zet e.e.a. wel in perspectief. De Perzen bevrijdden zich volkomen terecht van deze kleptocraat en onderdrukker.

Vervolgens probeerde het Westen Iran op de knieen te dwingen via de proxy Irak, dat (door ons) vol werd gepompt met wapens, nadat het een ongekend smerige oorlog was begonnen tegen Iran.

Voordat u oordeelt over Iran, leest u zich dus even in.

Ceterum censeo "rechts-liberalam" contradictionem in terminis esse. :P

Anoniem zei

Ik beperkte mij tot de band tussen Iran en Israël. Als ik de hele geschiedenis van Iran in een blog moet zetten ben ik over een jaar nog aan het typen. Ik ben wel zeer degelijk op de hoogte van de totale geschiedenis van Iran. Het Islamitische geloof is de bevolking opgedrongen na de Arabische verovering, daarna begon de eigenlijke ellende al. De ellende wat betreft de verhoudingen tussen Iran en Israël begonnen met het verdwijnen van de Sjah. Je kunt niet alles kwijt in één weblog

Anoniem zei

Het Islamitische geloof is de bevolking opgedrongen na de Arabische verovering, daarna begon de eigenlijke ellende al.

Er is nogal weinig bekend over het begin van het islamitische tijdperk ten oosten van Mesopotamie. Het lijkt me nogal komisch als een beschaving met een geschiedenis als die van de Perzen zich een "geloof" laat "opdringen", en daar dan in meer dan duizend jaar niet meer vanaf komt. De Sjah, die ze ook was opgedrongen, hebben ze toch ook in enkele decennia verwijderd.

Los van het feit dat dit weinig tot niets met het moderne Iran te maken heeft, heb ik twee vragen:
a) waaruit bestaat "de eigenlijke ellende" die werd gesticht met de komst van de islam?
b) is het niet vreemd dat in het M.-O./Centraal Azie zelfs de gevaarlijkste veroveraars (zoals de Moghuls) zich binnen een generatie tot de islam bekeerden en verwoede propageerders van deze religie werden? Had dat misschien iets te maken met de status van de islamitische wereld in de middeleeuwen, en de aantrekkingskracht die er vanuit ging? Ik verwijs, bijv., naar de Taj Mahal.

De invloed van Perzische dichters, mystici, schrijvers, filosofen, architecten, etc. op de islamitische wereld is overigens groot geweest. Als u bijv. nog niet gehoord had van Jalalu-ddin Rumi zou ik daar zeker verandering in aanbrengen.

De ellende wat betreft de verhoudingen tussen Iran en Israël begonnen met het verdwijnen van de Sjah.

De Sjah die daar op volkomen illegitieme wijze aan de macht was gekomen? Dus, conclusie luidt, de ellende is begonnen nadat, een halve eeuw geleden, de democratie in Iran om zeep werd geholpen door toedoen van o.a. de CIA?
Is dat niet op z'n minst een beetje ironisch? :)

Anoniem zei

Verdikkeme, had een heel stuk geschreven maar drukte verkeerd. Mijn kidneren zijn uit school en hebben honger, ik zal straks tijd vrij maken om het opnieuw te typen.

Tot die tijd blijf ik bij het heden in Iran. Ik zal de schending van de mensenrechten in naam van Allah onder de aandacht blijven brengen.

Duizenden geëxecuteerde politieke gevangenen, 174 verschillende vormen van martelingen in de politieke gevangenissen, duizenden ophangingen, afschuwelijke martelpraktijken zoals steniging, amputatie, uittrekken van ogen, etc. 600.000 gearresteerden per jaar, 7.000.000 gevangenen sinds de Mullahs aan de macht kwamen. Seksuele discriminatie tegen de vrouwen,vrouwen hatende praktijken, discriminatie en onderdrukking van andere godsdiensten o.a. Joden en Christenen, honderden kranten en publicaties verboden, terroristische aanslagen in het buitenland, verbod van alle politieke partijen en organisaties die het niet eens zijn met de mullahs, verbod op een onafhankelijke vakbond, verbod op een onafhankelijke krant of tijdschrift.

Dat is de realiteit en dat is Iran van vandaag.

Nog 1 kleine opmerking, de Arabische verovering kwam direct na een poging tot verovering door het Christendom, ze waren uitgeput....

Anoniem zei

Dat is allemaal ongetwijfeld het geval. Mijn bezwaren die ik maakte gingen over wat u impliceert, nl. dat als de Sjah er nog maar was geweest, dat de band tussen Israel en Iran dat helemaal jofel zou zijn. Dat is natuurlijk een rare redenering, want het is een "als.. dan.." redenering en daar heb je niks aan. Bovendien was de Sjah geen leuker type dan de mullahs.
Ik concludeer dat u het ermee eens bent dat u dat wat ongenuanceerd hebt neergezet.

U constateert dus dat het vooral de Iraniers zelf zijn die te lijden hebben onder de repressie in Iran. Maar dat is wat anders dan de relatie Iran-Israel. Het is m.i. een beetje maf om nu Iran te gaan neerzetten als een grote bedreiging voor Israel of zelfs "het westen".

U weet neem ik aan dat Israel over kernwapens beschikt, en over een van de machtigste luchtmachten op de aardbol. Iran vormt geen enkele reele militaire bedreiging.

Wat daarentegen, lijkt mij, door Iran als een reele bedreiging zal worden ervaren is de Amerikaanse militaire aanwezigheid, en daar zitten ongetwijfeld ook Israelische elitetroepen tussen die buiten het zicht van de camera's opereren, in zowel de westerbuur Irak als de oosterbuur Afghanistan.

Het is dus een beetje de omgekeerde wereld om nu over Irans 'internationale betrekkingen' te beginnen. Voor schendingen van de mensenrechten in Iran zelf is een lidmaatschap van Amnesty Intl. het juiste adres, niet een blog. Ik betwijfel namelijk of 'de mullahs' en Ahmadinejad uw blog zullen lezen.

Maar de anti-Iran campagne van de Verenigde Staten is pure propaganda van een wankel neoconservatief regime, die zoals u wellicht weet kampt met inlichtingendiensten die geen zin hebben in een oorlog tegen Iran.

Gelukkig vermoed ik dat u net zo min als ik zit te wachten op een Amerikaanse daad van agressie tegen Iran, alsof dat het leven van de mensen aldaar zou kunnen veranderen.

Anoniem zei

Alleen even een snelle reactie op de opmerking over dat een Blog niet de juiste plek is. Deze manier van nieuws en actualiteiten brengen heeft wel het leven van een 19-jarige homoseksuele Iraniër gered en mede voor hem kaart ik de mensenrechten schedingen in Iran aan!

Ik kom straks op de rest terug! Ik blijf op de eerste plaats een Moeder van 4 kinderen ;)

Anoniem zei

Daar heb je gelijk in, bloggen kan iets teweegbrengen als het om concrete acties en concrete feiten gaat. Zo gauw het te algemeen en te politiek wordt, wordt het echter niets en dient het alleen als propaganda, meestal voor de mensen die het toch al met je eens zijn.

Laat ik vooropstellen dat ik niet graag zou leven onder de repressie van mullahs van het type die in iran de dienst uitmaken.
Een heel goede vriend van mij hoort bij een moslimbeweging die, op grond van het feit dat ze ontkennen dat Mohammed "de laatste profeet" was, worden vervolgd door de fanatici in Pakistan en Afghanistan.

Maar dat terzijde, wat heel belangrijk is, is te constateren dat er twee manieren zijn van tegen Iran aankijken.

De ene manier is de CNN-manier, waarbij Iran het Kwaad vertegenwoordigt, een duistere macht die een verlichte natie als Israel op onredelijke manier bedreigt. In zo'n beeld is er geen ruimte voor het feit dat bijv. Ahmadinejad, ondanks zijn retoriek, die natuurlijk voor een groot deel voor eigen publiek is, gewoon een 'Realpolitiker' is.

De andere manier is de menselijke manier, waarbij duidelijk wordt dat het Iraanse regime het niet nauw neemt met de mensenrechten, net zoals dat overigens geldt voor veel andere landen die het nieuws weten te halen, zoals de VS, China, Israel, Soedan, etc. Dit is vooral het terrein van (stille) diplomatie, mensenrechtenorganisaties, druk vanuit het zakenleven (in het ideale geval), etc. maar niet van oorlogstaal door beroepsleugenaars als Cheney en Bush.

Op het moment dat kritiek op Iran gebruikt wordt voor de propaganda van Washington, dat zich naast Irak ook Irans olie graag zou toeeigenen, moeten we een beetje oppassen. Dat is het irritante aan de hele kwestie.

De Israelische regering bijv., reageerde nogal negatief op het bewust "gelekte" Amerikaanse rapport over de dreiging die van Iran uit zou gaan, die nogal meeviel. Dit betekent dat de Israelische regering graag, in navolging van Irak, ook honderdduizenden Iraniers de dood in zou jagen bij een operatie om Iran te "bevrijden".

Dit zijn de politiek spelletjes die gespeeld worden en helaas gaan dat soort spelletjes meer dan eens over lijken.

De joodse halacha stelt dat geen enkele wens om iemands leven te redden rechtvaardigt dat het leven van iemand anders wordt opgeofferd. Aangezien ik Hebreeuws studeer en het daar helemaal mee eens ben, sluit ik daar graag mee af.

Ik heb 'maar' twee kids dus ik weet het, het leven is niet eerlijk, ik heb iets meer tijd. ;) Maar ik zal geduldig uw antwoord afwachten. :)

Anoniem zei

Voor het geval het weer misgaat ben ik in iWork aan het typen ;) Ik denk dat ik er maar een compleet nieuwe blog van maak, het is nogal veel tekst. Ik lees wel graag je op en of aanmerkingen straks. Ik ben een geschiedenis freak maar ook ik maak fouten en die zal ik maar al te graag toegeven zodat mijn kennis alleen maar uit zal breiden!

Anoniem zei

Ik zit ook achter OS X op het moment maar ik type dat gewoon in TextEdit. ;)

Ja, in een browser typen is niet te vertrouwen he.

Op de Linux pc heb ik een blogger tooltje, dan type ik alles daarin en het komt automatisch op m'n blog terecht.
Volgens mij heb je dat soort progsels ook voor OS X maar ik weet even niet waar ik dat laatst tegenkwam.

Ik merk vanzelf wel hoe de nieuwe blogpost eruit ziet. :)

Anoniem zei

Zo, klaar en kramp in mijn vingers, haha. het is gewoon onmogelijk om de hele geschiedenis van een land te plaatsen in een blog over de schending van mensenrechten. Ik hoop dat ik niet te veel naast de waarheid zit ;)Ik word nu zo vaak aangesproken met "Je weet niets over Iran" dat ik het tijd vind om te laten zien wat ik wel weet.

Volgers

Counter

Blogarchief