18 juni 2008

De email nieuwsbrief van Rita Verdonk!

Nieuwsbrief van Trots op Nederland. Ed Sinke's kant van het verhaal heb ik nog niet kunnen vinden maar weet nu al dat ik daar meer waarde aan zal hechten ;)

Beste mensen,

In de Elsevier van deze week staat een vervelend verhaal over een meningsverschil dat is ontstaan tussen mij en Ed Sinke, oud adviseur en bestuurslid van de Stichting Vrienden van Rita Verdonk. Om verdere misverstanden meteen in de kiem te smoren wil ik jullie langs deze weg mijn kant van het verhaal vertellen.

Allereerst wil ik benadrukken dat ik het zeer betreur dat deze affaire überhaupt in de publiciteit is gekomen. Je kunt altijd met iemand van mening verschillen, maar die verschillen moet je intern uitvechten. Zeker als je bezig bent met het opbouwen van een nieuwe beweging, waar je tegenstanders van iedere mug een olifant zullen maken om je zoveel mogelijk dwars te kunnen zitten.

Het maakt het extra ernstig dat juist Ed Sinke -- die beter weet dan wie dan ook hoe kwetsbaar zo’n nieuwe beweging is – degene is geweest die de publiciteit heeft gezocht. Afgelopen zondag heeft hij de journalist van Elsevier uitgebreid te woord gestaan en ook vertrouwelijke stukken gestuurd. Dat is trouwens niet de eerste keer. Ook het Story artikel van een paar weken geleden over de “oplichter” die al onze kaarten voor het feest van 3 april zou kopen, was door Ed Sinke bewust aan het roddelblad gegeven.

U weet dat één van mijn kernwaarden is dat ik uitga van het vertrouwen in mensen. Ik geef mensen graag mijn vertrouwen, tot het tegendeel bewezen is. Zo ook met Ed Sinke. Ed Sinke was één van mijn naaste vertrouwelingen van het allereerste uur. Hij stond mij bij tijdens de lijsttrekkercampagne van de VVD; tijdens de tweede Kamerverkiezingen; en was één van de medeoprichters van Trots op Nederland.

Mijn vertrouwen in Ed Sinke was zo groot dat ik hem heb gevraagd bestuurslid te worden van ons campagnefonds, de Stichting Vrienden van Rita Verdonk, waar hij op basis van dat vertrouwen verantwoordelijk was voor al het financiële reilen en zeilen van zowel de stichting als van de later opgerichte BV.

In de Elsevier van deze week leest u Ed Sinke’s kant van het verhaal.

In deze nieuwsbrief leest u hoe het daadwerkelijk is gegaan.

In de aanloop naar ons oprichtingsfeest van 3 april jongstleden was er een gebrek aan financiële verantwoording. Gezien alle drukte rond de voorbereidingen van ons feest nam ik genoegen met de toezegging dat Ed Sinke en Rob Boelen na 3 april de boekhouding op orde zouden brengen en verantwoording zouden afleggen.

Dat gebeurde echter niet. Mijn herhaalde verzoeken aan Ed Sinke om verantwoording werden steeds afgewimpeld. Op een gegeven moment had ik er genoeg van, en eiste op hoge poten de toegezegde verantwoording. Ed Sinke en Rob Boelen besloten toen een accountant in de arm te nemen die een rapport heeft opgesteld. Uit dat rapport bleek zonneklaar dat er geen cent verdwenen is. Dat is wel even belangrijk om te melden, omdat er in de Haagse wandelgangen en in roddelbladen ondertussen druk gespeculeerd werd dat er “tonnen” onttrokken zouden zijn uit Trots op Nederland. Onzin!

Wel bleek uit dat rapport dat de boekhouding zeer slordig was. Contracten zouden ontbreken. Urenstaten waren niet ingevuld of voor akkoord getekend. En nog meer van dat soort onvolkomenheden. Ed Sinke wappert nu met dat rapport in een poging zichzelf vrij te pleiten. Maar dit is nota bene een rapport van Ed Sinke over Ed Sinke. Dat is een slager die zijn eigen vlees keurt. Het rapport zelf was ook nog eens incompleet en bevatte een aantal onjuistheden. Wij hebben inmiddels de accountant gesommeerd deze onjuistheden weg te halen.

Ed Sinke en Rob Boelen waren volledig verantwoordelijk voor het financiële reilen en zeilen van de stichting en de BV. Het was dus ook hun verantwoordelijkheid te zorgen dat de boekhouding op orde was. Dat dit niet zo was, is dus hun aan te rekenen. Dat heb ik dus ook gedaan. Daar waren de heren niet zo van gediend, maar dat is dan jammer. Als je verantwoordelijkheid neemt voor iets, moet je ook man genoeg zijn om verantwoordelijkheid af te leggen als er iets niet goed gaat. Maar in plaats daarvan heeft Ed Sinke, overigens zonder Rob Boelen in te lichten, de pers gezocht en een deel van zijn eigen accountantsrapport naar buiten gebracht.

Tenslotte speelt er nog iets anders. Ed Sinke heeft tegen mij altijd verklaard dat hij gratis voor Trots op Nederland wilde werken. Daar ben ik hem heel dankbaar voor geweest. Tot ik op de balans een aantal grote betalingen aantrof aan zijn eigen bedrijf (Aspecto) en zijn management BV (Sinke Nieuwenhuis BV). De betalingen aan Aspecto waren voor een medewerkster die hij had ingeschakeld. En de betalingen aan zijn management BV waren voor zijn levenspartner, Jan Nieuwenhuis, die kortstondig directeur was van de Favorita BV.

Die betalingen zijn nooit met mij besproken, laat staan dat ik ze heb goedgekeurd. Hebben de medewerkster en Jan Nieuwenhuis werkzaamheden verricht? Absoluut. Hadden ze daar voor betaald moeten worden? Was zeker bespreekbaar geweest. Maar dat laatste is nooit gebeurd. Aan de ene kant roepen dat je gratis werkt, en ondertussen aan de andere kant stiekem via je medewerker en levenspartner grote betalingen doen aan je eigen bedrijf en je management BV is een praktijk die mij volledig in het verkeerde keelgat schiet.

Waarom doet Ed Sinke dit allemaal? Naar eigen zeggen omdat hij vindt dat ik hem zwart heb gemaakt in de media. Ook dat is pertinent onjuist. Ik daag u uit één knipsel te vinden in welke publicatie dan ook waarin ik onaardige dingen heb gezegd over Ed Sinke. Ik denk dan ook dat de ware reden een andere is, maar daar kan ik slechts naar gissen.

Rest nog alleen de vraag: hoe nu verder? Zoals ik eerder aangaf, ga ik uit van vertrouwen in mensen tot het tegendeel bewezen is. Wat Ed Sinke betreft is nu het tegendeel bewezen. Dat betekent dat ik:

De volledige financiële administratie zal overdragen aan een erkend accountantskantoor, met de opdracht de financiële administratie volgens de strengst geldende accountancyregels te controleren én op te stellen;
De betalingen die Ed Sinke zonder voorafgaande toestemming van mij heeft gedaan aan zijn eigen bedrijf (Aspecto) en zijn eigen management BV (Sinke Nieuwenhuis BV) zal terugeisen;
Ed Sinke en Rob Boelen persoonlijk aansprakelijk zal stellen voor alle materiële en immateriële schade die ze door hun toedoen hebben toegebracht en/of eventueel nog toe zullen brengen aan de beweging;
Indien Ed Sinke en/of Rob Boelen nog meer vertrouwelijke stukken naar buiten brengen die mijn donateurs schaden, een kort geding tegen ze zal aanspannen met een dwangsom van €100.000,- per overtreding;
Ed Sinke en Rob Boelen zal vervangen in het stichtingsbestuur door andere bestuursleden.

Dat dit onze beweging schade toebrengt is duidelijk. Onze tegenstanders staan natuurlijk te juichen langs de zijlijn: “LPF achtige toestanden bij Trots op Nederland!” Ze doen maar. Ik wist toen ik met Trots op Nederland begon dat de weg lang zou zijn, en dat we heel wat beren op onze weg zouden vinden.

Dat één van die beren in mijn eigen team zat, maakt het extra zwaar. Maar het is ook een wijze les voor de toekomst. De politiek is een hard vak. Met weinig echte vrienden. We zullen best nog een paar keer flink struikelen voordat de finish in zicht komt. Ik laat me er niet door uit het veld slaan.

Tenslotte nog dit. Uiteindelijk ben ik – Rita Verdonk – eindverantwoordelijk voor alles wat er binnen Trots op Nederland gebeurt. Deze vervelende affaire is dus ook uiteindelijk mijn verantwoordelijkheid. Ik kan me voorstellen dat een aantal van u teleurgesteld is dat nu ook wij niet vrijgesteld zijn van “gedonder”. Daarvoor bied ik u mijn excuses aan, en de belofte dat ik er alles aan zal doen deze vervelende affaire zo snel mogelijk op te lossen zodat wij weer door kunnen gaan met waar het uiteindelijk om gaat: Trots op Nederland.

Met vriendelijke groet,
Rita Verdonk


Lees ook het artikel in De Elsevier met een reactie van Sinke En dit artikel op GeenStijl en ook nog wat in De Telegraaf.


Naar mijn homepage

40 opmerkingen:

Anoniem zei

whoeha!

Anoniem zei

Ed Sinke = Bear Force One?

Cindy zei

Een hartelijk welkom aan de geenstijlers waar ik ook deel van uit maak ;)

Anoniem zei

Geenstijl is steengeil?

Wat een lulverhaal zeg. Je bent toch ook niet goed wijs als je in de politiek en in die contreien van Verdonk ook maar een ziel vertrouwd. Die Kay van der Linden is al helemaal niet te vertrouwen. Nee Verdonk is een tikkeltje te naief om het nog echt ver te schoppen.

Anoniem zei

Wel Cindy, als je meer waarde hecht aan Sinke's verhaal, ga dan de gestelde uitdagingen van Rita aan.
Ben overigens geen TON-lover.

Anoniem zei

Rita is geil

Anoniem zei

Wij van WC-eend adviseren WC-eend

Anoniem zei

gaga

Anoniem zei

Kan niet eens een feestje organiseren, heeft haar organisatie niet op orde, maar staat wel op zoveel-en-twintig zetels in de peilingen ? Treurig.

Anoniem zei

Nu even wachten op Wim.

Anoniem zei

LPF-achtige toestanden bij Rita Verdonk zullen er alleen maar toe leiden dat het CDA tot in lengte van dagen de grootste partij blijft en de PvdA weer opkrabbelt. Of je daar nou als liberaal blij mee moet zijn...

Anoniem zei

ik ben de echte wim heitinga,

met vriendelijke groet,

wim heitinga

Anoniem zei

Wat een verschrikkelijk slecht geschreven stuk!
Laat het mens zich drukker maken met opheffen van TON, dan met het schrijven van dit soort onzin. Heeft gewoon niet op zitten letten en heeft geen verstand van zaken!
Amateurvoetbal!

Anoniem zei

Wim Heitinga, c'est moi!
Vive le roi!

Anoniem zei

Allemaal politiek geslack. Oehh ik wijs mijn vingertje, die heeft dit gedaan zus heeft zo gedaan. En Rita heeft het gedaan met Cindy.

Nou prima allemaal maar doe eens echt iets nuttigs.

Anoniem zei

* Wacht ook vol spanning de striptease film van Rita af*

Anoniem zei

het is gedaan met die ouwe sopraan Rita Verdonk zingt het slotlied
Auf Wiedersehn.

Nederland zegt: volgende politicus die het allemaal zo goed weet en waar niemand ooit trots op zal zijn, nee, namen noemen we niet maar iedereen kent ze!

Anoniem zei

Als Rita nu al gee overzicht meer heeft over haar eigen partij/ beweging, vraag ik mij af in hoeverre dat zich zal uitwerken als mevr. Verdonk in de regering terecht komt!

Dit bevestigd wederom haar on professionaliteit en de scheiding met de VVD,

Stem VVD!! Want om trots op Nederland te zijn hebben we geen partij nodig, wat ik ben dat al!

Cindy zei

Dank Frank, helemaal mee eens :)

Anoniem zei

Het gedonder met nep Wim Heitinga's moet ook maar eens afgelopen zijn.
Bij deze een vraag waar enkel de ECHTE Wim Heitinga het antwoord op kan weten,
Wim? wat is je volledige drieletterige voornaam?

Anoniem zei

Wim, ben jij dat?

Anoniem zei

Voldoende redenen om de 'trotsheid' wat te temperen. Als dit al begint in het prille begin van een partij-in-opkomst, wat gaat er dan allemaal gebeuren als -god verhoede het- TON ooit als regeringspartij de politieke macht heeft?

Anoniem zei

Stem op mij!!!

Cindy zei

Gerard, en wie is jij? :)

Anoniem zei

... z'n biertje openmaakt en langs de zijlijn gaat zitten ...

Cindy zei

Oh, Geert niet Gerard, haha. Nee joh, lekker VVD stemmen en Geert op een zetel of 11 uit laten komen.

En Toeschouwer, ik wacht ook met popcorn tot het schip gaat Sinke wanneer Ed het vuil overboord gooit.

Anoniem zei

Wat zielig zeg.

Cindy zei

@abo sorry ik heb over jouw reactie heen gelezen. Ik kan mij niet druk maken of Rita wel of niet slecht over Sinke heeft gesproken. Ik vertrouw haar (lees Kay) gewoon voor geen meter. Vandaar dat ik meer waarde zal hechten aan het verhaal van Ed Sinke.

Anoniem zei

Rita je soep wordt koud

Anoniem zei

trots op affelay

Cindy zei

Affelay deed het goed ja :)

Anoniem zei

hoe luidde het spreekwoord ook al weer? c'est le TON qui fait la musique?

Anoniem zei

Triest. Het valt Rita Verdonk niet aan te rekenen. Als je zo snel groeit, er zoveel werk aan de winkel is omdat het publiek schreeuwt om volwaardigheid, je duidelijk over het voetlicht moet brengen dat je geen one-item partij wilt zijn, je naarstig op zoek moet naar deskundigheid en integriteit onder het kiezerspubliek voor je bestuurs-, denktank- en toekomstige kamer-, gemeenteraad- en provinciaalbestuursbezetting, daarnaast noch een kamerlidmaatschap hebt te vervullen, is het uitermate laf om haar vervolgens in de rug aan te vallen. Zij had geen andere keus dan uit te moeten gaan van goede bedoelingen van bekende figuren om haar heen. Je span-of-control kan nooit zo ver reiken dat je alles alleen kunt doen; je moet wel delegeren of je wilt of niet. Tijdsdruk en omvang van de werkzaamheden dwingen je ertoe.
Als dan achteraf blijkt dat er een aantal wolven in schaapskleren onder de vertrouwelingen zitten, is dat smeerlapperij van het laagste soort.
Rita Verdonk verdient meer steun dan een aantal simpele zielen onder de reaguurders alhier ten toon spreiden. Een groot gedeelte kan niet eens overzien hoeveel complicerende factoren bij het opzetten van een dergelijke politieke beweging om de hoek komen kijken.
Een reactie als die van ene Frank van 17:05 is die van het meest opportunistische oerdomme, achterlijke soort. In de volksmond ook wel "eikelige nitwit" genoemd van het type Wouter van de Leidse Onderwijs Instelling. Een sufkut 1e-klas.

Anoniem zei

Één ding moet ik Frank na geven... hij durft ten minste met naam en toenaam te reageren :-)
Maar om even op jouw reactie in te gaan....
Je kunt niet ontkennen dat Rita enorm naief is gebleken de laatste maanden. ( ik hoef toch niet weer alle financiele blunders op te rakelen ).
Daarnaast heeft zij totaal geen overzicht op hetgeen er in haar beweging aan de hand is.
Tuurlijk, het opzetten van zoiets kan niet zonder slag of stoot, maar haar hang naar macht, alleenheerschappij, roem en dictatoriaal bestuurschap, zal haar uiteindelijk de das om doen.
Of misschien moet ik zeggen Kay gaat haar de das om doen. Rita is absoluut een goed politica, maar ze is geen teamplayer, ook dat heeft ze bewezen in de laatste jaren.........

Cindy zei

Beste Anoniem (die laatste)

Iemand een 1e klas sufkut noemen getuigd ook niet van enige klasse. Maar laten we dat vergeten. Rita zou het zichzelf heel makkelijk kunnen maken door gewoon een partij te starten met leden en subsidie. Rita kiest voor de weg van de bewegingen en bewegingen lukken niet. Bij bewegingen gaat het om alleenheersers en Rita schaart zich tussen de mensen die ook graag alleen willen heersen.

Het is duidelijk dat Kay 1 doel voor ogen had, Rita moest partijleider worden van de VVD. Toen dit niet lukte hadden Kay & Rita twee mogelijkheden. Of bij de VVD de tweede viool spelen óf de partij verlaten. Nu ben je een slechte verliezer wanneer je de partij verlaat dus zorg je er voor dat je er uit gezet wordt en win je gelijk een hoop sympathie. Dat moet ik Kay nageven, slim is hij wel. Hij deed exact hetzelfde met Pim Fortuyn, maar Pim had duidelijk meer verstand dan Rita. Hij zette Kay wél aan de kant.

ToN is de beweging van Kay en niet van Rita.

Anoniem zei

Lol Cindy.
Jij en geenstijl????. Je stemt dus voor rita :)

Cindy zei

Anoniem.. verklaar u nader?

Cindy zei

Newsflash, de oorspronkelijke, ongecensureerde versie van de nieuwsbrief lees je Hier ;)

Anoniem zei

Cindy, natuurlijk had Verdonk een partij moeten beginnen en geen beweging. Dat ze Kay van der Linden aantrok was al een teken aan de wand. Ze had beter moeten weten. Kay was toch ook de man achter Leefbaar Nederland? We weten hoe het daarmee is afgelopen. Onbegrijpelijk en nog houdt ze hem de hand boven het hoofd.

Ik denk niet dat Ed Sinke zelf naar de Story heeft gelekt. Karel Hille en Liesbeth van Dijk zijn vriendjes. Liesbeth is weer een kennis van Verdonk en zo is het nieuws in de Story gekomen waar Karel lekker aan heeft verdiend.

Of Ed Sinke Verdonk getild heeft kan ik niet beoordelen maar het is wel vreemd dat Rita, die notabene ooit in de top van de BVD (AIVD) gezeten heeft, zich laat belazeren.

Voor wie nog even glimlachen wil:
Hier de link naar mijn stuk de Sinterklazen van Verdonk:
http://www.kovandijkvertelt.nl/?p=1044

Anoniem zei

Beste Rita,
Je bent aan een klus begonnen die gedoemd is om te mislukken. De mensen die je financieel steunen behoren niet bepaald tot de creme la creme.
Je roept tekens "laat mijm mijn verhaal nu eens vertellen". Sorry je doet niets anders dan steeds herhalen wat je steeds zegt "de instroom van buitnlanders".
Verder is er geen visie, je wacht zeker op de inspraak van de bevolking.
Jammer van je energie. Een van je tantes die op de van Bemmelaan woonde kwam bij ons als vriendin over huis.
Jammer dat de naam verdonk door jouw optreden beklad wordt.

Een wat oudere tuindorper.

Volgers

Counter

Blogarchief