25 juni 2008

"Palingoorlog" door Paul de Krom (VVD)

Gisteravond laat terug van Politiek cafe 'De Libertijn'in Amsterdam. Miste de laatste trein, wachten op nachttrein, van station Leiden met de taxi naar Voorschoten waar mijn auto stond, weg naar Leidschendam afgesloten, via omweg (Wassenaar) om 02.45 uur thuis. In de auto hoorde ik dat het Presidium van de Kamer op voorstel van de Partij voor de Dieren heeft besloten dat er geen broodjes paling meer worden geserveerd in de Kamer. Ook Spa blauw is uit den boze: voortaan alleen nog maar leidingwater.

Nu eet ik bijna nooit broodjes paling, maar ik wordt hier echt helemaal niet goed van. Mag ik misschien zelf nog bepalen wat ik eet of niet? Waarom moet de rest van de Kamer zuchten onder de dictatuur van een splinterpartij als de PVDD? Het is helemaal idioot als je bedenkt dat om de hoek op het Buitenhof de haringkar staat, waar je heerlijke broodjes vis kan krijgen. Maar kennelijk mag dat ook al niet meer. Ik mag van de overheid niet meer roken, niet autorijden, liever niet met het vliegtuig op vakantie, niet onder terrasverwarming zitten, geen spaatjes blauw meer, geen paling, geen breezers, geen drankreclame meer kijken. What's next? Daarentegen moet ik wel 2,1 kinderen krijgen, moeten vrouwen borstvoeding geven, gaat de Europese Commissie 90 miljoen euro uitgeven om fruit uit te delen op scholen (Wie heeft daarom gevraagd? Kan ik mijn kinderen soms zelf geen appel meegeven?) etc. etc. etc. MAG IK DAT MISSCHIEN ALLEMAAL ZELF BEPALEN? Laatst belde een journalist op met de vraag wat ik er van vond als roken in auto's zou worden verboden. Dacht eerst dat het een grap was. Maar nee, het was serieus! De overheid die mij verbiedt een sigaretje te roken in mijn eigen auto! Kan het nog gekker? Waar bemoeien al die politici zich mee? Het neomoralisme rukt op, helaas!

In de fractie vanmorgen gelijk voorgesteld om na afloop van de vergadering uit protest tegen de palingonzin collectief een broodje paling te gaan eten bij de haringkar om de hoek. Zo gezegd zo gedaan. We zullen wel weer commentaar krijgen 'of we niks anders te doen hebben'. Kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar tegen die mensen zou ik ook willen zeggen: Ja hoor, genoeg, en dat doen we ook. Kom eens bij een debat zitten over een ingewikkeld wetsvoorstel dat tot diep in de kleine uurtjes duurt... Maar dat zie je nooit terug in de media.

Zie ook VVD.NL, de Hyves pagina van Paul de Krom, De Telegraaf en uiteraard GeenStijl
Naar mijn homepage

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Paul de Krom,
Heb je het weblog van Marianne Thieme over deze kwestie al gelezen? Kwam me een stuk intelligenter voor dan dit boehoe verhaal!
Maakt vis eten dom? Je zou het bijna gaan denken wanneer je het persbericht van de VVD fractie ziet over de fratsen van de Partij van de Dieren. http://www.nieuwsbank.nl/inp/2008/06/24/R220.htm Kennelijk heeft onze overwinning dat het Kamerrestaurant geen bedreigde diersoorten meer zal serveren VVD-er Charlie Aptroot zodanig razend gemaakt (hij omschrijft zichzelf in het persbericht als “des duivels”) dat hij wartaal uitslaat, die vervolgens door de VVD verspreid wordt als officieel persbericht.

Aptroot laat niet alleen zien de naam van de Partij voor de Dieren niet te kennen, noch de afkorting PvdD, maar ook dat hij geen benul heeft waar ‘verantwoord gekweekte paling’ vandaan komt. Kennelijk denkt Aptroot dat paling uit de visfabrieken van hardwerkende filerijders komt, maar vergeet dan even dat alle gekweekte paling van wildvangst afhankelijk is, volgens de viswijzer van stichting de Noordzee.http://www.goedevis.nl/?vis=paling&cid=6

Aptroot vindt dat iedereen die zich blauw betaalt aan belasting en dagelijks in de file staat, toch wel paling moet mogen blijven eten. Uit alles blijkt dat de VVD koortsachtig zoekt naar een manier om de “hardwerkende Nederlander” weer bij Rita of Geert los te weken, maar dat gaat niet lukken op de toon van Aptroot. De VVD en de PvdD zitten allebei in de lift. Zij naar beneden, wij omhoog. Dankzij of ondanks het door Aptroot met veel bombarie aangekondigde Palingoproer;-)

P.S. wie benieuwd was welke belangrijke onderwerpen de VVD dan zoal wil agenderen, klik http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/210164/zoeken/ja/index.html

Cindy zei

Hoi Eva! :)

En de VVD doet natuurlijk helemaal niets aan belangrijke zaken, daar hebben we tenslotte de partij voor de diertjes voor. De vlieguren van de postduif, zeldzame slakjes op de weg, gehoorgang van de schol, het verbod op een vissekom, KIJK!! Dát zijn nu belangrijke zaken. Partij voor de diertjes kamervragen

VVD Nieuws

Oordeel zelf.

Cindy zei

En Eva, Hier en Hier kun je Paul de Krom zelf vinden.

Cindy zei

En nu nog mijn eigen mening...
Het kan aan mij liggen hoor, maar eenmaal dode paling laat je toch niet liggen? Als er een écht tekort aan paling is, dan moet de vangst stoppen maar eenmaal gevangen paling kunnen we beter eten?

Anoniem zei

Beste Eva,

Bewonderenswaardig hoe jij en de PvdD opkomt voor het dierenleed. Alleen kun je ook doorslaan in je enthousiasme. Dit is precies wat de PvdD nu doet. doorslaan....

Veel van de geconsumeerde paling wordt gekweekt, en ja, de kweek is (nog ) afhankelijk van de glasaal.
Een paling heeft de nare eigenschap om zich niet voort te planten in gevangenschap. ( zou ik ook niet doen :-) )

Wetenschappers van de universiteit Leiden is het in 2003 gelukt om in een laboratorium larven van de Europese paling te verkrijgen. Nederlandse wetenschappers hebben een nieuwe manier gevonden om palingen geslachtsrijp te maken.

De voeding van jonge larven is een groot probleem. De bevruchting en het uitkomen van paling is in de natuur nog nooit door mensen waargenomen. Het is dus niet bekend wat de palinglarven in de natuur eten. Als een geschikt voedsel voor de larven wordt gevonden is het misschien mogelijk om paling van begin tot einde commercieel te gaan kweken. In Nederland is momenteel, in tegenstelling tot Japan en Denemarken, weinig financiële ondersteuning voor verderwetenschappelijk onderzoek

En nog even dit eva...

maakt vis dom ??? hier is je antwoord.

De voedingswetenschap meent tegenwoordig dat vette vis, dus ook paling, een gunstig effect heeft op hersenen, hart en bloedvaten. Dit effect wordt vooraltoegeschreven aan de Omega-3 vetzuren EPA en DHA. De onverzadigde vetzuren werken zelfs cholesterolverlagend

Cindy zei

Eva, het is trouwens niet erg om te kopiëren, wel even netjes de bron vermelden Weblog Marianne Thieme

Anoniem zei

Die PvdD en die bitch van een thieme moeten heel maar dan ook heel rapido opzouten uit de 2e kamer.

Dit soort 2e rangs uitgerangeerde labiele azijnlijsters horen absoluut niet thuis in een Nederland anno 2008. Die thieme is ook niet van deze wereld en zweeft iets te veel in d'r eigen hemel met d'r extremistische jehova crap.

Echter zit de fout ook bij het kabinet, zij hadden natuurlijk nooit maar dan ook nooit dit soort idioterie moeten accepteren (net als de pedopartij).

Dus snel de 2e kamer uitsmijten en thieme weer lekker langs de deuren laten lopen met d'r jehova boekkie. Stel hypocriete anarchisten! YAK!!

PS: Een goed gerookte paling...mmmm

Volgers

Counter

Blogarchief