04 juni 2008

Wanneer kan dit kabinet WEG?

Afgelopen Zondag schreef Paul de Krom (Tweede Kamerlid VVD) een weblog waar half, al dan niet heel Nederland het mee eens zal zijn. De passie en frustratie waarmee het is geschreven bewijst voor mij dat Paul écht hart heeft voor waar hij mee bezig is. Met hart en ziel staat hij achter zijn werk en hij weet dat hij gelijk heeft, want dat heeft hij ook absoluut.
Na deze weblog weet ik het zeker, bij de eerste de beste landelijke verkiezingen gaat mijn stem naar Paul de Krom.

Hier volgt zijn weblog :

Vrijdag heeft het kabinet besloten de km heffing in te voeren. Ik geloof er nog steeds niets van. Stel je voor dat je werkt bij een groot bedrijf en je komt met de directie met het volgende verhaal: "ik heb een fantastisch project verzonnen, kosten zo'n 2 miljard. Wat het oplevert weet ik overigens niet zeker". Gegarandeerd dat je achterstevoren de trap af wordt geknikkerd met de welgemeende vraag of je je medicijnen wel op tijd slikt. Zoniet de politiek. Wij gaan - omdat het nu eenmaal in een regeerakkoord is afgesproken - gewoon met zo'n project door. Op kosten van de belastingbetaler, wel te verstaan.

Afgelopen donderdag werd (met steun van de VVD) actie gevoerd om de lastenverhogingen voor automobilisten en de transportsector tegen te houden i.v.m. de hoge brandstofprijzen. Ondanks luid getoeter bleef het kabinet doof. In plaats van de helpende hand uit te steken doet het kabinet er met al die lastenverzwaringen nog een extra schep bovenop. Intussen gaat men wel door met een zeer risicovol en miljardenverslindend project waar geen mens op zit te wachten.

Voor de kilometerheffing moet zo'n acht (!) miljard aan belastingen worden omgebouwd (aanschafbelasting, wegenbelasting, provinciale opcenten). Eurlings toeterde na de ministerraad blij dat de BPM in 2018 (2018!! Balkenende XII? Eurlings III?) geheel tot nul is afgebouwd. Maar het kabinet 'houdt wel de vinger aan de pols'. De ontsnappingsclausule is alweer ingebouwd. Omdat de provinciale opcenten ook in de kilometerheffing verdwijnen (totaal 1,1 miljard) raken de provincies ongeveer de helft van hun eigen belastinggebied kwijt. Die willen daar een nieuwe belasting voor terug. Daar gaan we weer! Eurlings lijkt meer op de beheerder van een belastingwisselkantoor dan op een minister van verkeer en waterstaat. Hij zou moeten doen waar hij voor wordt betaald: extra investeren in wegen en spoorwegen, vast gelopen projecten weer vlot trekken en het slot van de bouw van infrastructuur afhalen. Maar nee, in plaats daarvan zien we een ministerie dat straks geheel wordt opgeslurpt door HET politieke prestigeproject: de km heffing! De boodschap van Eurlings is ook niet eerlijk. Als je zegt: de lasten voor de automobilist gaan PER SALDO niet omhoog doordat wegenbelasting en luxebelasting verdwijnen, dan moet je niet langs de achterdeur lastenverhogende maatregelen (accijnzen, BTW en nieuwe provinciale belasting) nemen en vervolgens vertellen dat die in de rekensom niet meetellen. Maar mensen zijn niet gek: ik denk dat ze hier keihard doorheen zullen prikken.

Kortom: snel in de ijskast met die km heffing, nu kan het nog!

Overigens mijn complimenten aan het CDA. Met een voorstel voor een "nieuw Deltaplan" heeft het CDA de aandacht op hun congres weer mooi van deze zaken weten af te leiden. Ook in de achterban van het CDA rommelt het o.a. over de BTW verhoging, maar de CDA top heeft bereikt dat het debat via de afleidingsmanouvre van het "nieuwe deltaplan" weer keurig is doodgevallen. Slim gedaan!

Deze week overigens ook nog het debat over marktwerking in het openbaar vervoer (OV) gehad. Ondanks bewezen en feitelijk aantoonbaar succes van aanbesteding van regionaal OV (meer OV en betere kwaliteit voor hetzelfde geld) is de aanbesteding van het OV in de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) door de PvdA (met de hete adem van de SP in de nek) om zeep geholpen. Een kamermeerderheid (inclusief anti-Islam partij PVV, die over de markt kennelijk dezelfde opvattingen heeft als de SP! Geert is inmiddels wel oneindig ver van het liberalisme afgedreven) steunde vorig jaar de motie Roefs (PvdA). Hoewel Staatssecretaris Huizinga de motie Roefs nog als 'onbehoorlijk bestuur' betitelde, neemt zij dit alles nu gewoon voor haar verantwoording. Bovendien willen de NS ook weer met een nieuwe busmaatschappij de markt op. En dat kan natuurlijk alleen maar in de gebieden waar wel wordt aanbesteed: in de overblijvende 60% van de markt waar Arriva, Connexxion en Veoalia keihard om hun opdrachten moeten vechten. De monopolistische koninkrijkjes in de G3 (RET, HTM en GV(h) blijven keurig buiten schot. Voor het OV is dit een dramatische ontwikkeling. Het signaal dat aan investeerders wordt gegeven is: "we schermen een deel van de markt voor jullie af en we vinden het goed als nieuwe concurrenten alleen maar in jullie deel van de markt worden toegestaan". Dit betekent minder groeimogelijkheden en een feitelijke terugkeer naar een overheidsgedomineerde markt. Het gevolg zal dramatisch zijn: welke investeerder wil daar nu zijn geld nog instoppen? Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt totdat de aandeelhouders van Arriva, Veolia en Connexxion de stekker eruit trekken (en/of uit het OV chipkaart project). Dan zijn we weer terug waar we 10 jaar geleden waren. Ik heb vanaf het begin van deze discussie de rode stormbal gehesen. Maar zonder succes.

Nederland lijdt onder links conservatisme en inertie. De VOC van Balkenende is de VOC in zijn nadagen. Toen de regenten stopten met investeren en op hun zakken geld aan de Vecht gingen zitten. Nederland viel in slaap en het duurde in feite t/m 1945 voordat we de aansluiting bij de internationale economie weer hadden gevonden. Balkenende houdt zich echter keurig aan zijn enige echte verkiezingsbelofte: nl. om helemaal niets meer te doen (flexibilisering arbeidsmarkt? woningmarkt? vergrijzing? etc.)

Wat we wel over ons heen krijgen is een waterval aan (christelijke) moraliteit: meer kinderen krijgen (Rouvoet), geen koopzondagen (Van der Hoeven), zorg om het aantal kerken in Nederland (Rouvoet), inperking vrijheid van meningsuiting (Donner, Van Geel, Verhagen, Balkenende), ontbijtpolitie op scholen (Van Geel), weg met breezers, happy hours en snoepreclame maar wel een vettax en borstvoeding (Klink), idiote milieuregeltjes (Cramer: verpakkingsbelasting, lichten uit op snelwegen, gloeilampen, vliegtax), om maar eens wat te noemen. Zie de 'betuttelingsbarometer' van de VVD.

Het individu moet wijken voor het moreel christelijk collectief. Terug naar de jaren '50! En de PvdA (verlichtings- c.q. emancipatiepartij????) laat het allemaal gebeuren. Wanneer kan dit kabinet WEG?

Bron : Hyves pagina van Paul de Krom

Naar mijn homepage

3 opmerkingen:

Unknown zei

Tja...

Waar we gaan we heen?

Ik hoop dat de ratio bij de meeste mensen wel gaat werken nu ze dit kabinet zien stuntelen.

Ongeloveloos.

Cindy zei

Morgen om 10:15 uur zit ik klaar met veel koffie en gebak.... :))

Anoniem zei


Het ingewikkelde klimaatsysteem slaat op hol door de opwarming van de aarde: het broeikaseffect. Kwetsbare ecosystemen kunnen zich niet meer op tijd aanpassen aan de veranderingen. Klimaatverandering wordt dan gevaarlijk. Een adviesgroep van de Verenigde Naties stelt dat de temperatuur op aarde maximaal met 1 graad Celsius mag stijgen. Gerekend vanaf de Industriële Revolutie, zo’n honderdvijftig jaar geleden. De wereldtemperatuur is sindsdien al met een halve graad gestegen. De stijging mag bovendien niet sneller gaan dan 0,1 graad per tien jaar. De zeespiegel kan volgens dezelfde adviesgroep met maximaal 20 cm stijgen. De wetenschappers gaan uit van het peil in 1990. Ook hier moet de stijging in ieder geval geleidelijk gaan. Met maximaal 0,2 cm per tien jaar. De zeespiegel is inmiddels al 18 cm gestegen. Als we die grenzen overschrijden, dreigt volgens de VN-groep ’snelle en onvoorspelbare schade aan ecosystemen.’ Gevaarlijke klimaatverandering dus. De alarmerende voorspellingen worden bevestigd door rapporten van de internationale klimaatgroep IPCC.

Gevolgen klimaatverandering
De gevolgen van klimaatverandering zijn verstrekkend.

Overstromingen
Water zet uit bij verwarming. Daardoor stijgt de zeespiegel en zullen laaggelegen gebieden overstromen. Vooral ontwikkelingslanden zoals Bangladesh worden getroffen. Zij hebben geen geld om dijken te bouwen.
Regen
De atmosfeer wordt warmer en bevat meer waterdamp. Meer en heviger buien zijn het gevolg. Ook die vergroten het risico op overstromingen.
Stormen
Orkanen en cyclonen komen meer voor en zijn heftiger. Verzekeraars hebben de premies voor stormschade al flink verhoogd. Hier en daar is zo’n verzekering zelfs onmogelijk.
Droogte
Op veel plaatsen in de wereld worden droogterecords gebroken. Biologen verwachten een toename van insectenplagen en ziekten, omdat larven de milde zomers overleven. De kans op bosbranden neemt aanzienlijk toe.
IJskappen
Gletsjers trekken zich terug, ijskappen worden dunner. Permafrost - eeuwige sneeuw - in de toendra’s smelt langzaam.
Verbleekt koraal
Koraalriffen zijn prachtig om te zien, dankzij kleurige koraaldiertjes. Als de temperatuur van het zeewater stijgt, sterft het koraal. De koraalriffen worden bleek.

This entry was posted on Saturday, June 7th, 2008 at 12:57 pm and is filed un

Volgers

Counter

Blogarchief