04 mei 2008

Cameratoezicht wél nodig


Naar aanleiding van de reden van afslachting van de Zeeuwse postbode wil ik opnieuw wijzen op de noodzaak van cameratoezicht. Ik vind dat collectieve veiligheid boven privacy staat. Ik begrijp eigenlijk weinig van het argument dat cameratoezicht de privacy zou schaden. Privacy heb ik al niet meer zodra ik de voordeur achter mij dichttrek. Ik denk dat alleen de mensen die iets te verbergen hebben tegen cameratoezicht zijn. Als er camera's hadden gehangen in Zaamslag had Peter Herwegh niet naar huis hoeven gaan om zijn eigen camera te halen, had hij nu dus nog geleefd en zou het vandalisme in Zaamslag in lichtere maten hebben plaats gevonden.

Uit een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat 85 procent van de Nederlanders geen problemen heeft met privacy beperkende maatregelen als cameratoezicht en DNA-technieken. Dus waarom wachten? Veel korpschefs willen al lange tijd die camera's.

Voor alle tegenstanders, gaat u wel eens een dagje winkelen? U parkeert de auto dan in een parkeergarage, camera nummer één volgt u nauwlettend. Vervolgens loopt u naar de pinautomaat, lacht u even vriendelijk naar camera nummer twee? Tijdens het winkelen heeft u er waarschijnlijk totaal geen erg in dat in elke winkel een camera hangt. Als u er wel erg in heeft, doet het u niets omdat u begrijpt dat de winkelier zijn winkel wil beschermen. Is het dan niet erg egoïstisch om tegen cameratoezicht te zijn terwijl u weet dat het mensen kan beschermen en zelfs mensenlevens kan redden?

Naar mijn homepage

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Cindy,

Met cameratoezicht zou je ook nog meer vernielingen van het publieke domein kunnen tegengaan. Of eventueel de schade aan dit domein beter verhalen op de daders.

Alleen nu weet ik niet in hoeverre er mogelijkheden zijn om laten we zeggen 'mobiele' camera's in te zetten zodat je deze op meerdere plaatsen kunt inzetten, wanneer nodig.

Ciao, BJ

Cindy zei

Hey BJ.

Ik denk dat er vooral camera's moeten komen op die plaatsen waar het vandalisme het hoogst is. In Schagen hangen twee camera's op de markt, nu mis ik er nog minstens één bij het NS station en minstens één op de aanloop naar het NS station. Hier vinden veel vernielingen plaats in de nachten van Zaterdag op Zondag. Mobiele camera's lijken mij een heel goed plan aangezien het risico bestaat dat het geweld en/of vandalisme zich gaat verplaatsen uit het oog van de camera.

Ik hoorde laatst iets over het cameratoezicht in Alkmaar (?) waar de parkeerwachters, die via monitors de parkeergarages in de gaten houden, er een aantal monitors bij heeft gekregen om op die manier ook het centrum in de gaten te kunnen houden. Politie kan dan op straat blijven en bij een misdrijf zijn ze dus snel ter plaatse. Ideaal, ze krijgen dan direct een signalement en er is gelijk bewijs.

Ik begrijp het niet dat mensen de zogenaamde privacy boven veiligheid willen plaatsen. bang dat ze met hun scharrel i.p.v. met eigen vrouw gefilmd worden?

Unknown zei

Tja, je mag toch wel enige integriteit van deze medewerkers verwachten...

Zodra er geen strafbare zaken worden gepleegd, is er gewoon niets aan de hand.

Volgers

Counter

Blogarchief