05 mei 2008

Voortekenen oorlog Iran?


De Iraanse Koerden dreigen met aanvallen op Amerikaanse doelen in Irak en Turkije omdat de Amerikanen belangrijke informatie doorgegeven zouden hebben over Koerdische doelen zodat Turkije die makkelijk kon bombarderen, nu vraag ik mij af of dat waar is of dat het een truc van Iran is om zo de aandacht naar de Koerden te leiden i.p.v. naar Teheran.
Dan het artikel in The NY Times over Hezbollah strijders die getraind worden in Iran nabij Teheran en de toespraak van Sharon Peres (Israel) die de dreiging van Iran vergelijkt met het Hitler regime. Dit zijn allemaal kleine dingen die makkelijk een oorlog kunnen ontketenen daar er al veel druk op de ketel staat van alle kanten. Ik denk dat het mooi is geweest. Hoe graag ik Ahmenijad van Iran ook eigenhandig naar een andere zou willen brengen, er zal niets veranderen in Iran. De Mullahs blijven altijd bestaan. We kunnen de Islam niet uitdrijven, wat we wel kunnen doen is zorgen dat de Islamitische landen de enige landen zijn waar de Islam overheerst. We zouden er bijvoorbeeld een grote muur omheen kunnen bouwen, ooit hield dat het communisme tegen ;) We zouden het ook in een paar dagen plat kunnen bombarderen, en dan? Geen islam meer? Geen sharia meer... geen Midden-Oosten met een rijke cultuur.

Het is en blijft moeilijk, wanneer Iran Israel aan zou vallen, wanneer de Koerden de Amerikanen plots aan gaan vallen, wanneer Ahmenijad dreigt met nucleaire aanvallen, wat doen we dan? Toch maar die muur!
Vreemd om te lezen dat de Israëlische premier Ehud Olmert en de Palestijnse president Mahmoud Abbas vandaag een positief overleg gehad hebben.


Naar mijn homepage

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben er bang voor. Heel veel zal afhangen welke president Amerika kiest. Of GB het lef zal hebben om nog voor de verkiezingen Iran aan te vallen?? Sommige bloggers zijn van mening dat dat zelfs nog tot de mogelijkheden behoort. Feit is wel dat ik me heel ongemakkelijk voel met zowel types als McCain en Bush als het feit dat Iran zo heftig bezig is met kernenergie...
Ik vermoed dat een muur zoals we die kenden uit de Koude Oorlog niet voldoende zal zijn om de wereld te beschermen.

Cindy zei

Beste Gerrit Jan,

ik deel je angst en mede door die angst weet ik niet goed hoe te reageren of te bedenken wat het beste is in deze situatie. Dat Iran een dreiging vormt voor de wereld vind ik vast staan. Ik ben erg bezig met de mensenrechten in Iran en dat maakt mij nog iets haatdragender. Toch vind ik het een oorlog niet waard omdat er zo vreselijk veel onschuldigen om zullen komen. Maar op deze manier doorgaan kan ook niet. Een muur zal inderdaad nooit voldoende zijn. Het is een lastig onderwerp om een mening over te hebben, toch blijf ik het proberen om er zo achter te komen wat ik werkelijk vind.

Volgers

Counter

Blogarchief