24 mei 2008

Toespraak Jan van Zanen AV Noordwijkerhout


Op 23 mei 2008 had de 124e Algemene Vergadering plaats in Noordwijkerhout. Hieronder vindt u de toespraak van scheidend voorzitter Jan van Zanen.

Dames en heren,
Nu ik op het punt sta mijn opvolger Ivo Opstelten de voorzittershamer over te dragen,
wil ik nog een paar dingen tegen u zeggen.
1. Volatiele omgeving
Vijf jaar heb ik vanuit het Hoofdbestuur in samenwerking met veel anderen mede leiding mogen geven aan de partij als vereniging.
En … hoe zeg je dat?
Het waren geen gemakkelijke jaren.
Wij werkten in de jaren waarin Nederland – mag ik het zo zeggen – op drift is geslagen.
Het traditionele kiesgedrag is verdwenen.
Het politieke spectrum van Nederland lijkt op zijn kop te staan.
De vaste waarden, patronen of overwegingen bij kiezers bieden niet langer een min of meer vanzelfsprekend houvast.
Geheel in lijn met de huidige snelle ‘zap’neigingen van mensen moeten politieke partijen zich dat realiseren.
Niet er over klagen, maar er mee leren te werken dat sentimenten sneller wisselen dan eerder.
Kiezers komen en gaan.
Meer dan ooit zijn peilingen dagkoersen.
(en dat is maar goed ook)
Virtueel rolt de ene kamerzetel na de andere, van partij naar partij.
Dat schept onzekerheid, maar is tegelijkertijd in zekere mate hoopgevend.
Blijf je zelf. Houd vol.
Authenticiteit en betrouwbaarheid van liberalen wordt uiteindelijk beloond.
Ook in deze ‘snelle’ tijd van wisselende voorkeuren.

2. VVD
De VVD heeft de afgelopen jaren volop zijn verantwoordelijkheid genomen door deel uit te maken van de regering.
Zo hoort dat.
Het vertrouwen en de steun van de kiezer hoort in daden te worden omgezet.
De daarbij door de VVD behaalde resultaten zijn niet steeds in concrete munt – dat is steun van de kiezer – uitbetaald.
Het zij zo.
Het betekent niet dat de VVD niet steeds tot het dragen van verantwoordelijkheid bereid moet zijn.
Nu het niet zo is - en wij deel uit maken van de oppositie – geeft dat kans eigen alternatieven aan te bieden voor het huidige beleid.
En dat is nodig ook.
Steeds opnieuw, onvermoeibaar, als dat nodig is betere – of echte – oplossingen aan- èn (op een vrolijke manier) uitdragen.
VVD’ers - als u en ik – moeten de mensen daarbij weten te raken.
Met een liberalisme van het hoofd en het hart.
Met naast voor de kwantiteit, ook aandacht voor de kwaliteit van het leven.
Naast de welvaart, ook het welbevinden.
Maak gebruik van verbeelding.
Verbinding.
Verbeelding en verbinding, bijvoorbeeld, via een thema als sport.
Nog meer dan in het recente verleden moeten wij onze handen uitsteken naar diegenen die ondernemend zijn of dat willen worden.
Ondernemend in de breedste zin van het woord.
Het midden- en klein bedrijf.
Het bedrijfsleven.
Maar we moeten als liberalen ook onze hand reiken aan de wetenschap en diegenen die hun nek uitsteken in de sfeer van kunst en cultuur.
Er is ontzettend veel inspiratie uit dit soort mensen te putten.

3. Vereniging
Dames en heren,
In onze parlementaire democratie is het mijns inziens nog steeds zeer de moeite waard je in te zetten voor een politieke partij.
Politieke partijen bieden als vereniging nog steeds de beste methode – het beste forum - om tot publieke meningsvorming te komen.
Om opvattingen te bundelen.
Politieke partijen bieden nog steeds de beste garantie om nieuwe talenten – jong en oud - op te sporen, op te leiden en te trainen. Uit te testen.
Ook via en in een politieke partij dien je als vrijwilliger (of als professional) het publieke belang.
Het klinkt misschien ouderwets,
maar ik zeg tegen u allemaal vanavond,
wat is er mooier dan op enigerlei wijze het publieke belang te dienen?
Alleen al om deze redenen is Nederland
gediend met een sterke VVD.
Het is altijd de kracht van de VVD geweest, op geheel vrijzinnige wijze, tegen de stroom in te roeien.
Denk aan Oud, Wiegel en Bolkestein.
Het is al ruim 60 jaar lang de kracht van de VVD ruimte te bieden aan veelkleurigheid en veelvormigheid.
Een brede en open volkspartij te willen zijn.
Houd die ruimte in stand.
Weet dingen van elkaar te verdragen.
Geef in dat verband mijn opvolger een beetje ruimte.
Regie vergt ook enige loyaliteit van derden.
En regel klachten binnenskamers …

4. Lokale verankering
Zeker nu,
is een ander sterk punt van een politieke partij als de VVD, het feit dat wij in bijna alle gemeenten lokaal zijn verankerd.
Ook dat geeft kracht.
Helpt bij de meningsvorming en bij het vinden van goede mensen.
De VVD heeft als vereniging de afgelopen jaren behoorlijk zijn nek uitgestoken.
De invoering van het individueel stemrecht van de leden is daar een voorbeeld van.
Inmiddels ben ik er tijdens de uitvoering in de praktijk van alledag achter gekomen dat het wenselijk is de positie van de afdelingen ook in dit opzicht te versterken.
Onderschat de betekenis van de lokale verankering van de VVD als politieke partij niet.
Onze lokale mensen – de gezichten van de VVD – maken ons tot een levende organisatie.
Grijpbaar.
Concreet.
Koester ze!

Dames en heren,
Er zijn meer groeibriljanten in onze vereniging.
De vrijwilligers.
Mag ik als de 11e voorzitter in de geschiedenis van de VVD,
met name voor hen,
een hartelijk applaus.

5. Mildheid
Dames en heren,
Met onze idealen, onze bewezen ervaring in het bijdragen aan realistische oplossingen voor problemen in ons Nederland, weet ik zeker dat het liberalisme een gouden toekomst heeft.
Het is mijn vaste overtuiging dat,
met enig geduld en vertrouwen in de mensen die het voor ons moeten doen in de parlementaire fracties en in de provinciehuizen en gemeentehuizen,
met humor, relativerend vermogen èn mildheid,
het goed komt met onze VVD.

Met plezier zal ik samen met velen van u aan de publieke zaak – zoals liberalen die zien - blijven bijdragen.
Vrij Opwindend, of niet.

6. Dank
Tenslotte,
Dames en Heren,
Ik dank de Gemeenteraden en colleges van de gemeenten Utrecht en Amstelveen voor de ruimte die zij mij in mijn vrije tijd hebben geboden;
Ik dank u – VVD’ers waar u ook bent, liberalen, actief of minder actief, leden, kiezers - voor het in mij gestelde vertrouwen;
Veel dank aan alle collega’s in het Hoofdbestuur, de collega-voorzitters in de regio’s, de JOVD, de prof.mr. B.M. Teldersstichting, de Bestuurdersvereniging voor de samenwerking in de afgelopen vijf jaar;
Dank aan Jozias, Gerrit, Mark, Nicoline, Uri, Jules, Michiel èn alle ereleden voor de inspiratie, adviezen en steun;
Voor hun niet aflatende aandacht en zorg dank ik de medewerkers van de ‘Laan’ en m’n chauffeur, de heer Jochem Hertsenberg (wij gingen bij nacht en ontij door het hele land … als u vervoer nodig heeft?);
En last but not least,
dank aan mijn echtgenote Marian, onze twee kinderen, m’n ouders en broer, onze vriendinnen en vrienden voor hun liefde èn geduld.
VVD: zet ‘m op.
Dames en heren,
Ivo en Mark, houd vol!

Bron : VVD.nl
Naar mijn homepage

Geen opmerkingen:

Volgers

Counter

Blogarchief