05 mei 2008

Nog meer leugens van PvdA?


Wederom een staatssecretaris van de PvdA centraal in mijn opinie. Ditmaal betreft het staatssecretaris Bussemaker van volksgezondheid/ Laten we voorop stellen dat haar plannen niet gezond zijn. Zij wil de geschiedenis herschrijven. Zij wil dat er op het PABO les gegeven gaat worden over de rol van allochtonen tijdens de bevrijding van Nederland in de tweede wereldoorlog. Komt het Wouter Bos plannetje toch uit de kast? Gaat de PvdA nu de linkse populist uithangen om zo de stem van de allochtonen te winnen/behouden? Op de eerste plaats heeft Bussemaker niets te zoeken in het onderwijs, ik dacht zo maar dat haar eigen portefeuille aandacht genoeg nodig heeft. Moeten de PABO studenten na opnieuw leren rekenen en schrijven nu ook nog leugens aanhoren om daarna aan onze kinderen te kunnen verspreiden? Absoluut niet dus. Ik mag hopen dat Plasterk hier keihard afstand van neemt.

Dat er meer belangstelling is over de rol van Marokkanen in de tweede wereldoorlog is natuurlijk goed, kennis van geschiedenis is altijd goed maar dan moeten we ons wel bij de feiten houden. Er liggen dus negentien Marokkaanse soldaten begraven in Kapelle en één Algerijn, volgens Mohamed Achahboun vochten zij actief mee in Kapelle in Mei 1940. Hij zegt zelfs dat er na de Tweede Wereldoorlog massagraven zijn afgegraven waarin drieënzestig soldaten lagen, allemaal van Marokkaanse afkomst. Dat er in Kapelle "slechts" negentien Marokkanen op de begraafplaats te vinden zijn, wordt door Achahboun verklaard: "alleen zij konden geïdentificeerd worden".

Onzin, omdat van de meeste Marokkanen die in Kapelle zijn begraven (vijftien) bekend is dat zij in de zomermaanden van 1940 op Nederlandse stranden aangespoeld. Zij zaten waarschijnlijk op schepen die onderweg van Frankrijk naar Engeland door de Duitsers zijn getorpedeerd. Met de stroming dreven zij mee, richting het noorden. Op de Waddeneilanden zijn er veel aangespoeld en ook twee op de Zeeuwse kust, bij Vlissingen en Scharendijke. Pas na 1945 zijn ze met tegelijk met alle in Nederland gesneuvelde Franse militairen naar Kapelle gekomen. Kapelle kreeg een Franse militaire begraafplaats voor Nederland toegewezen, omdat de gemeente zo goed had gezorgd voor ruim tachtig Fransen die in mei 1940 bij Kapelle werden gedood. Dat verhaal is bekend. Toch duikt steeds weer een ander beeld van de geschiedenis op.

Ik vraag mij af wat mevrouw Bussemaker nog meer aan de geschiedenis wil veranderen. Het heden en de toekomst zien er al somber uit voor de Nederlandse cultuur mede dankzij de partij van Bussemaker en nu wil ze het heden en de toekomst ook nog in de geschiedenis vereeuwigen?

Ik ben blij dat de PVV de recessie niet in de weg laat staan en gewoon een spoeddebat eist, ik vraag me af waar mijn VVD blijft.

Naar mijn homepage

Geen opmerkingen:

Volgers

Counter

Blogarchief