06 mei 2008

In de bijstand, dan werk je als tegenprestatie.


VVD-leider Mark Rutte vindt dat het tijd wordt voor nieuwe stappen in de strijd tegen langdurige werkloosheid.

Volgens onderzoek van Divosa doet zeker 30% van de sociale diensten niets om langdurige werklozen aan een baan te helpen. Volgens Rutte is dit onbestaanbaar. “Wij mogen in dit beschaafde land niet accepteren dat 100.000 uitkeringsgerechtigden voor altijd worden afgeschreven. Iedereen die niet in de WAO zit, kan aan de slag. Dat moet het uitgangspunt zijn. Ik pleit daarom voor het landelijk doorvoeren van een werkplicht. Krijgt je bijstand, dan werk je als tegenprestatie.”
De huidige Wet Werk en Bijstand is door Rutte zelf ontworpen en daarom gaan de huidige ontwikkelingen hem persoonlijk aan het hart. “De doorgevoerde verandering om de uitvoering aan gemeenten te laten is een juiste. Zij weten het beste hoe zij ‘hun’ werklozen aan de slag kunnen helpen. Maar, nu zijn wel vervolgstappen nodig om de groep langdurige werklozen aan de slag te helpen. Daar hoort een hardere aanpak bij: iedereen in de bijstand kan werken.”

De VVD is voorstander van het landelijk invoeren van het Workfirst-principe. De focus ligt daarbij op werk. Iemand die een bijstandsuitkering ontvangt, moet als tegenprestatie werken bij een gemeentelijke dienst of bijvoorbeeld in de zorg. In regio’s waar het Workfirst-principe wordt toegepast (o.a. Groningen) worden goede resultaten geboekt. De werkplicht geeft uitkeringsgerechtigden ook meer kansen op de arbeidsmarkt. Voor Rutte snijdt de werkplicht aan twee kanten. “Niet alleen voorkom je dat duizenden Nederlanders wegkwijnen op de bank, het kan ons ook helpen in het oplossen van de vele tekorten op de arbeidsmarkt. Hoe kan het dat we heel veel Polen nodig hebben om hier te werken, terwijl een deel van de sociale diensten niet omkijkt naar meer dan 100.000 uitkeringsgerechtigden?”

Bron : VVD.nl


Naar mijn homepage

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Work-first volgens Rutte een oplossing voor de tekorten op de arbeidsmarkt?

Natuurlijk niet. Hier wordt gewerkt onder het minimumloon. Het gaat niet om echte banen, maar alweer een nieuw soort verborgen werkloosheid.

Is het hier de DDR of ....???

Cindy zei

Als je in staat bent om te werken voor je geld dan moet je dat gewoon doen. Wedden dat er heel veel mensen uit de bijstand komen en een "normale" baan gaan zoeken als ze het geld niet zo maar meer maandelijks op hun rekening krijgen!!

Anoniem zei

Beste Cindy, moet ik Workfirst dan zien als een soort 'straf'? Dit is een serieuze vraag hoor.

Als er kennelijk werk (echte vactures) genoeg is, waarom krijgen die mensen dan niet meteen gewoon een normale baan met toekomst aangeboden?

En wat denk je van dit soort advertenties?

WWB /bijstand /workfirst?
Persoonlijke reintegratietrajecten, geen klasjes. De gemeente betaalt.
www.MidlifeTop.nl

Overigens wel positief (en liberaal!) dat jullie mijn reactie gewoon plaatsen, de Telegraaf weigerde dit.

Cindy zei

Beste Anoniem, jij weet net zo goed als ik dat de meeste mensen die in de bijstand blijven (dus het hoe, wat en waarom laten we nu even weg) dit puur uit gemakszucht doen. Door de mensen (die kunnen) te laten werken voor hun bijstand zal de lol er snel af zijn en zullen mensen veel eerder die vacatures op gaan zoeken om te gaan solliciteren naar een echte baan.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn ;) Zo zie ik het gewoon, eigenlijk heel simpel.

Cindy zei

En de Telegraaf vind het ook nodig om mijn bijdragen te weigeren, vandaar de link op de pagina, puur dwarsliggen en mijn mening toch door duwen :) Een Liberaal geeft niet snel op als het op vrijheid aankomt!

Cindy zei

Over www.MidlifeTop.nl heb ik mijn bedenkingen, ik lees geregeld zulke advertenties en ben bang dat het zakkenvullers zijn die geld opstrijken om er vervolgens niets mee te doen. Bedankt voor deze link, ik ga eens op onderzoek uit (één van mijn grootste hobbies!)

Cindy zei

Interessant....

Senioren.nl

Quote... "Ze is 58 jaar en wil nog 4 jaar uitkering hebben totdat ze op haar 62e met pensioen gaat. Midlifetop hielp haar toen bij een IRO. Goede gesprekken en zij verklappen niets aan het UWV, ze zijn er echt voor jou als klant. Ze was veel reintegratiebureaus af gegaan, maar allemaal hadden ze jonkies in dienst die allemaal het 'sociale moeten' volgen: 'Ja mevrouw, als u niet solliciteert en bij ons een reintegratietraject volgt, dan moeten wij dat melden aan het UWV' . Totdat ze Midlifetop vond....."

Cindy zei

Inmiddels emails verzonden naar Mark Rutte en Stef Blok van de VVD fractie, dit klopt natuurlijk van geen kant, het UWV betaald Midlifetop om mensen te laten reintegreren. Nogmaals bedankt voor de link! Ik weet niet of dit de bedoeling was maar ik hoop dat ik opheldering krijg.

Anoniem zei

Er wordt zoveel gezegd en geschreven over die re-integratiebedrijven, ik vind het persoonlijk maar rare business..

En natuurlijk ook weer een soort door de overheid opgelegde nep-business..maar daar kan ik nog wel een keer een boekje over open doen als je wil (denk bv aan verplichte risico-inventarisaties, energielabels etc..allemaal business waar de consument niet om vraagt, maar die de overheid oplegt en waar alleen de advies-bedrijven rijk van worden...

groetjes van een LINKS-liberaaltje

Cindy zei

Doe maar een boekje open hoor, graag zelfs! Je kan me mailen op alles voor het @ en dan mijn domein. Links of rechts, liberaal is liberaal, vrijheid voorop en uiteindelijk vinden alle Liberalen elkaar ergens in het midden. Ik noem mijzelf een rechts-liberaal omdat ik wel keiharde standpunten inneem over het immigratie en intergratie beleid en veel andere dingen.

Volgers

Counter

Blogarchief