20 mei 2008

Waarom ik tegen TON ben.

Naar aanleiding van de uitzending Rondom tien - Rondom Rita van afgelopen Zaterdag wil ik nog het één en ander toelichten. Het is namelijk ontzettend lastig om je te laten horen tegenover verzuurde mensen.

Laat ik dit voorop stellen : Rita was voor mij als VVD minister een uitstekende minister. Daadkracht en sterke vrouwen, daar hou ik wel van! Sterke vrouwen hebben de neiging om door te slaan in hun eigen succes en dan zien ze enkel nog hun eigen gelijk. Alle mensen die geloven in dat gelijk worden met open armen binnen gehaald. Rita is doorgeslagen, ze wil geen tegenspraak (en Kay van de Linde al helemaal niet) dus een beweging is perfect voor haar.

Politiek is een teamsport, je moet kunnen geven en nemen. Rita heeft al laten zien dat ze dat niet kan, afspraak = afspraak nam zij niet zo nauw binnen de VVD. Eerst maakte ze afspraken en een dag later stelde die afspraken al niets meer voor. Ze is een slechte verliezer en zelfs een tweede plaats op de lijst van de VVD was voor haar niet genoeg.

Je kan onmogelijk beloven dat al jouw punten uitgevoerd zullen worden, je hebt daar in de Tweede Kamer immers minstens 76 zetels voor nodig en die zie ik Rita niet behalen. Een democratie bestaat uit water bij de wijn doen, degene met de meeste stemmen krijgt het meeste voor elkaar, zo werkt het. Maar wanneer Jan, Piet en Arie besluiten dat de doodstraf ingevoerd moet worden en de meerderheid van de stemmers van Verdonk is het met hun eens, dan komt die doodstraf nog steeds niet op het standpunten lijstje van Verdonk, zij is namelijk tegen. Politiek 2.0 is dus bij voorbaat al mislukt, Rita bepaalt! Maar wat blijft er dan over van de uitroep ; "Rita hoort het graag van je en de meerderheid bepaalt"? Afspraak is toch afspraak?

Een nieuwe beweging, nieuwe politiek, alles nieuw behalve de standpunten.
Neem de actie tegen de zondagssluiting, dat is een VVD actie.
Integratie - al haar punten lijken rechtstreeks bij Henk Kamp vandaan te komen.
Regelgeving - De prachtige one-liner "Van wantrouwen naar vertrouwen" komt van Mark Rutte, het is zijn leus om de bureaucratie terug te dringen.
Veiligheid - het is in ieder geval fijn om te weten dat het wetsvoorstel "Noodweer" van Fred Teeven bijval zal krijgen van Rita. Het voorstel is begin April ingediend. In Februari 2007 was Fred Teeven in het NOS journaal al te zien en te horen over dit voorstel. Verdonk verliet de VVD fractie pas in Oktober 2007, dus onmogelijk dat zij hier niets van af wist.
Misschien is dit de wraak van de Rita omdat het gedwongen vertrek haar niet lekker zit.

En dan de punten die zij zo hoog heeft zitten, bijvoorbeeld onderwijs en files. Waar was zij bij het debat over het rapport-Dijsselbloem? Misschien dat Rita nu naar de kamer kan komen om het debat aan te gaan en de VVD moties live te steunen?
Hoe druk maakte Rita zich over de spitsstrook op de A1 die 4 jaar dicht zat? Heel druk dus. Toch vreemd dat zij niet aanwezig was bij het debat over deze kwestie. Als zij zich dan zo druk maakt laat zij zich dan ook uitspreken in de kamer. Maar nee, Rita is te druk met fondsen werven al heeft ze wel haar woordje klaar na afloop van de stemming en geeft ze duidelijk haar mening (De mening van Paul de Krom) in de camera van Nova. Ze zou zelf ook eens wat voorstellen kunnen indienen? Of is dat misschien niet mogelijk zonder de hulp van haar achterban? Wil zij wellicht een live verbinding met haar achterban zodat die kunnen sms-en en emailen of een motie wel of niet gesteund moet worden?

Ik heb het al vaak gezegd maar ik herhaal het nog maar eens, ik ben een grote bewonderaar van Frits Bolkestein, de VVD is nooit afgeweken van zijn koers. De VVD was altijd de enige partij die bijvoorbeeld (op een nette manier) de immigratie en integratie bleef aanhalen. Wilders en Verdonk zijn splinters van wat ooit hun politieke held was. Beiden dragen zij één heel klein stukje van de gedachten van Bolkestein met zich mee als een karikatuur van de oorspronkelijke gedachten.
Bolkestein noemde de politiek 2.0 van Rita Verdonk waar de achterban het (zogenaamd) voor het zeggen heeft een "recept voor ellende".

Ik wil geen onderdeel zijn van een beweging, simpelweg omdat je van een beweging nooit een onderdeel kunt zijn. Bewegingen zijn voor alleenheersers zoals Pim Fortuyn, Geert Wilders en Rita Verdonk. Met alle respect voor Pim Fortuyn overigens maar ik denk dat de LPF met Pim ook geen lang leven had gehad. Bewegingen storten in, je kan namelijk nooit iedereen tevreden houden. Mensen willen op den duur toch die inspraak.

Wacht maar tot Rita het zelf moet gaan doen, wanneer zij tijdens een debat even geen ingestudeerde stukjes "Kay" naar buiten kan brengen, wanneer mensen niet meer geloven in het "even aan de achterban voorleggen" gezever.
Ik weet zeker dat Rita nooit de 40 zetels zal gaan halen. Mocht haar dit toch gaan lukken dan troost ik mij met de gedachte dat haar dit lukt met VVD standpunten. Voorlopig vertrouw ik op mijn gevoel en geloof ik dat zij onderuit zal gaan tijdens het debat. De oneliners houden geen stand.

Rita zegt nu trouwens zelf dat zij weinig tevredenheid ziet van de Nederlandse bevolking tijdens haar bezoeken in het land. Heeft zij daar haar tour voor nodig?

Naar mijn homepage

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed uiteengezet Cindy, en ja daar had je meer voor nodig dan een uurtje rondom 10, waar ik je trouwens geweldig vond spreken. Je liet je niet van je stuk brengen. Wat mij betreft kunnen ze bij de VVD wel iemand als jij gebruiken, jong, fris, scherp, goed gebekt en als ik het mag zeggen leuk om te zien.
Ik hou je in de gaten.

Cindy zei

Beste Friso,

dank voor je complimenten.

Anoniem zei

Bewegingen gaan ten onder aan mensen met veel geld die inspraak eisen. Wilders kan die lui veel beter afhouden dan Verdonk. Wilders is niet op geld uit zoals Verdonk. Wilders moet het hebben van zijn anti-islam geluid, Verdonk moet het hebben van de fondsen.

Als je zelfs bij Pauw en Witteman je rekeningnummer gaat noemen ben je wel heel diep gezonken.

Wilders gaat het wel redden, dat blijft zo'n kleine schreeuwbeweging die Nederlanders wakker kan schudden, Verdonk gaat vallen, heel hard.

Uiteraard is het puur noodzakelijk om met haar samen te gaan werken, maar laat zij dan eerst eens met eigen oplossingen komen en het debat aangaan in de kamer. Tot die tijd heb ik absoluut geen vertrouwen in haar, ze was goed in het uitdragen van VVD standpunten en dat doet ze nog.

Anoniem zei

Wat ik nou niet snap is dat mensen in Verdonk een sterke vrouw zien of dat ze er een warme vrouw in zien. Verdonk is gewoon stug, niet meer niet minder, heeft weinig met sterk te maken. In een bedrijf zou ze bijvoobeeld helemaal niet kunnen functioneren. Die had ik binnen één week al de zak gegeven.

Verder zonde dat je de politiek in gaat :) Ben je een veels te leuke meid voor. Wordt je straks ook zo'n verknipte verblinde politicus.

Cindy zei

Beste John,

ik vond haar gisteren in het "nekschot" debat helemaal niet sterk en scherp overkomen, ze lijkt het kwijt te zijn. En dan die laatste opmerking over het schorsen van het debat dat ze voor was "1 voor maar 25 buiten" erg goedkoop, net zo goedkoop als je bankrekening nummer noemen tijden een tv programma.

Er bestaan ontzettend veel leuke (niet verblinde) politici hoor! Wil je een lijstje? :)

Anoniem zei

haha een lijstje. Spaar me. :) Wat ik gewoon enorm storend aan de huidige politiek vindt is de hardheid en het schreeuwerige. Je stampt mensen niet eerst op hun tenen om vervolgens hun medewerking te vragen. En dat is een beetje de huidige politiek. Dat is gelijk ook mijn grootste probleem met de politiek. Het is niet logisch en niet realistisch.

Net of je niet op een rustige toon over zaken kunt spreken. Winsemius vind ik dus een goed voorbeeld van een goede politicus. Rustig, denkt na over dingen en staat niet zo buiten de realiteit zoals veel politici wel doen. Wat meen ik toch niet de bedoeling was van volksvertegenwoordiging.

Anoniem zei

Ik vind dat het er best hard aan toe mag gaan in een discussie, op sommige punten ben je het met elkaar eens en op andere punten weer niet. Dat is normaal, zo gaat het ook in het dagelijkse leven, dus wel een volktegenwoordiging.
De meeste politici kunnen het buiten de kamer uitstekend met elkaar vinden. En noem mij dan eens 5 VVD'ers die buiten de realiteit staan?

Paul de Krom zou je eens kunnen volgen, wat een geweldige man, groot talent voor de toekomst :) Fred Teeven is ook een favoriet van mij, Edith Schippers, Mark Rutte, Henk Kamp, Ineke Dezentjé, Arend Jan Boekestijn etcetera, allemaal stuk voor stuk goede politici maar ook gewoon mensen en nog vreselijk leuke mensen ook!

Volgers

Counter

Blogarchief