04 mei 2008

Snelrecht en lik-op-stuk


Je mag niet praten tegen een Marokkaan? Zeker niet als deze Marokkaan je vorig jaar mishandeld heeft dan riskeer je namelijk een inval van 15 Marokkanen die je voordeur intrappen en er met stokken en knuppels flink op los slaan. Dit overkwam twee broers en hun vader afgelopen Vrijdag.

De broers waren vrijdagavond in de stad twee jongens op een scooter tegengekomen die enkele maanden geleden één van hen hadden mishandeld. Ze maakten daar een opmerking over. Toen ze thuis kwamen vloog er direct een kei door de voordeur, afkomstig van de jongens op de scooter. Later stormde een groep van ongeveer 15 mannen met stokken en knuppels bewapend de woning in. Toen de politie gealarmeerd werd, droop de groep af.

Inmiddels zijn twee man gearresteerd. Bij de inval op het woonadres van een van hen trof de politie enkele kilo’s harddrugs aan. In verband daarmee werden de drie mannen die zich in de woning bevonden ook aangehouden.

Ik ga dit nauwlettend in de gaten houden, het is tenslotte Zondag en meestal loopt een vermoedelijke dader dan dezelfde avond alweer op straat. Dit soort dingen vragen om snelrecht en een lik-op-stuk beleid. Het heeft geen nut om dit soort types te laten lopen en ze maanden later eens op te roepen om voor de rechter te verschijnen, in die tijd hebben ze al tig misdrijven gepleegd.
Direct voorleiden en een straf opleggen is het enige juiste.
Naar mijn homepage

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben altijd voorstander geweest van hardere aanpak.Ik kan ( en wil ) niet geloven dat deze daders voor het eerst in de fout gaan. Mijns inziens moet je met dit soort gevallen keihard omgaan. Vervolgen, keihard straffen, ontnemen van de vrijheid. Ontnemen van uitkering ( indien toegekend ) verplicht her-opvoeden. Indien mogelijk Nederlands paspoort innemen, en uitzetten.

Unknown zei

Eens met Richard en ook de toon van de blog... ik denk alleen wel dat er dan meer in gevangenissen geïnvesteerd moet worden, maar daar kan je het geld van hun uitkering dan mooi voor gebruiken!

Marco Swart zei

Als er een paar kilo harddrugs is gevonden, lijkt snelrecht mij niet zo'n goed idee. De kans is dan groot dat je de handlangers wel straft, maar de bendeleiders vrijuit gaan omdat je het bewijs zo snel niet rond krijgt.

De aangewezen weg lijkt mij om iedereen die verdacht is in voorarrest te houden. Het lijkt me evident dat het vertoonde gedrag erop wijst dat er anders bewijs zal verdwijnen (intimidatie). Voorarrest is aanzienlijk minder comfortabel dan een echte gevangenis (waarom vind ik dit niet erg ;-) maar dan kan de politie tenminste rustig uitzoeken hoe het zit.

Waar je hier dus op zou moeten letten is: worden alle verdachten inderdaad in voorarrest gehouden. Daar komt een rechter aan te pas, maar dat is dus nog niet de rechtszaak waar het uiteindelijke vonnis valt.

Volgers

Counter

Blogarchief