24 mei 2008

Populisme is ingeburgerd

Wanneer kunnen we eens ophouden met populisme als negatief te bestempelen?
Zoals Mark Rutte zei tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VVD : "Je mag best de dialoog met de bevolking aangaan", maar dat mag er volgens hem nooit toe leiden dat de VVD zich schuldig zal maken aan "simplisme".
We kunnen nu toch eindelijk wel eens accepteren dat populisme gewoon een onderdeel is van het hedendaagse taalgebruik?
Een ijzersterke conclusie met taalgebruik dat blijft hangen op de voet gevolgd door uitleg mét inhoud én oplossingen, dat is waar Mark Rutte zich schuldig aan maakt.

Vooral het CDA kan zich enorm druk maken om "populisme", toen ik laatst met Wim van de Camp in gesprek raakte heb ik hem duidelijk gemaakt dat zelfs het CDA mee gaat in de "nieuwe politiek". Denk aan de VOC mentaliteit van Balkenende en, nog een beter voorbeeld, vergeet de harde taal van Wim van de Camp niet tijdens het debat over de kwijt geraakte Chinezen.
Nadat Henk Kamp een motie van wantrouwen indiende tegen Albayrak, (waarmee hij slechts daadkracht toonde omdat hij haar een week eerder had beloofd haar aansprakelijk te stellen mochten er Chinezen de illegaliteit in verdwijnen) viel van de Camp onchristelijk en populistisch uit tegen de heer Kamp. Hij noemde de motie "spierballentaal" en verweet de VVD populair en stoer gedrag. Dit zei hij niet maar schreeuwde hij fel door de kamer. In mijn ogen valt dit ook onder populisme.

Waar ik mij het meest aan erger zijn de reacties die overal op het internet te vinden zijn naar aanleiding van nieuwsberichten over uitspraken van Mark Rutte. Iedereen heeft plots het woord "populisme" ontdekt en iedereen gebruikt het te pas en te onpas om de sterke woorden van Mark Rutte te ontkrachten.

De VVD heeft altijd sterke taal gebruikt, de VVD staat er bij mij juist om bekend. Ik ben ooit als klein meisje voor de VVD "gevallen" vanwege de sterke conclusies. De rake woorden zijn, waren en blijven sterk! Misschien is de VVD iets te onzichtbaar geweest, maar is het wel eens in u opgekomen dat de media de woorden van de VVD niet altijd heeft opgepakt? Er waren namelijk twee personen die zich wél schuldig maken aan simplisme die beter scoorden in de media.

Ik stel voor om vanaf nu populisme als positief te zien wanneer het is voorzien van inhoud en al het andere als simplistisch aan te duiden!

Naar mijn homepage

Geen opmerkingen:

Volgers

Counter

Blogarchief